Mainos: Digivieri

Ikäihmisten tietotekniikkataitoja kehitetään vapaaehtoisvoimin - ”Ei tämä niin vaikeaa ollutkaan”

Erilaiset älypuhelimet, tabletit ja sovellusten käyttö kaipaavat opastusta, jotta ikäihmisetkin niistä hyötyvät. Asiakkaat ovat kiitollisia saamastaan avusta ja se on paras palkkio myös ohjaajille. Tärkeintä onkin uskon ja itsevarmuuden luominen siitä, että uudet asiat ovat opittavissa.

Vapaaehtoisohjaajat Hilkka Tapola (vas.) ja Tuula Sivén halusivat tekemistä myös eläkepäivilleen. ”Samallahan siinä oppii itsekin, kun asiakkaita neuvoo.”

Mainos | Vuonna 2001 Savonetin perustaja Aino Tapaninen huomasi, että ihmiset kaipaavat tukea ja ohjausta ”ATK-taitoihinsa” eikä sen tarve ole vähentynyt tänäkään päivänä. Jo useita vuosia Savonetin vapaaehtoisena ohjaajana toiminut Marja-Liisa Soininen halusi eläköidyttyään pitää omia tietoteknisiä taitojaan yllä ja samalla auttaa myös ikätovereitaan.

-Aika usein kuulee, että ”ei tämä niin vaikeaa ollutkaan” tai että ”ei ole toista niin tyhmää kuin minä”. Silloin onkin tärkeää, että asiakasta tuetaan ja kannustetaan siinä, että kyllä sinä opit ja ota vaan reilusti yhteyttä. Lopussa tulee sitten kiitos ”ihanaa kun olette olemassa”, Marja-Liisa Soininen painottaa.

Etänä, kotona tai puhelimitse

Asiakkaiden neuvonta tapahtuu monin tavoin: Ohjauspaikoissa, Savonetin toimistolla, joskus ohjattavan kotona sekä puhelimen tai etäyhteyden välityksellä. Turvallisuusasiat otetaan aina huomioon, kun neuvontaa suunnitellaan ja toki myös neuvonnan tarve määrittää neuvontatavan. Tänä vuonna Varpaisjärven kylätalolla on aloitettu uutena kokeiluna digituki etäyhteydellä. Paikan päällä on kylätalon henkilökuntaan kuuluva auttamassa yhteyden kanssa, silloin sitä ei tarvitse etukäteen jännittää.

-Moni haluaa henkilökohtaista ohjausta. Kotikäyntejä olemme tehneet rajoitetusti. Jotkut asiat voivat ratketa myös puhelimitse ja toki kännykän kanssa on helpompi tulla ohjauspaikkaan kuin vaikkapa tulostimen kanssa, toiminnanjohtaja Tiina Brunell korostaa.

Kaikki Savonetin lähes 100 ohjaaja eri puolilla Pohjois-Savoa tekevät työtään vapaaehtoisesti, halusta auttaa ja oppia itsekin koko ajan lisää. Hilkka Tapola, Tuula Sivén ja Alli Nivala vakuuttavat, ettei yhteydenottoa kannata arastella. Hekään ohjaajina eivät osaa kaikkea, mutta tekemällä ja kysymällä oppii.

-Ohjausajanvarauksen voi tehdä soittamalla tai sähköpostilla. Joihinkin paikkoihin voi tulla myös ilman ajanvarausta. Eikä kaikkea tarvitse osatakaan kerralla, meillä voi käydä niin monesti kuin tarve vaatii, kolmikko vakuuttaa.

Savonetin ohjaajat Alli Nivala (vas.), Marja-Liisa Soininen ja toiminnanjohtaja Tiina Brunell kannustavat ikäihmisiä käyttämään heidän maksuttomia palvelujaan vaikkapa älypuhelimen käytön opastamiseen.

Verkkoasiointi säästää aikaa ja vaivaa

Eniten neuvontaa kaipaa älypuhelinten käyttö ja erilaiset viranomaissovellukset. Myös teatterilippuja ulkomaille on yhdessä varattu. Ohjaajat korostavatkin sitä, kuinka tärkeää olisi opetella esimerkiksi viranomaisten nettisivuille kirjautuminen, sillä tulevaisuudessa asiointi siirtyy verkkoon entistä enemmän.

-Pian kaikki tieto on netissä. Yhteydenpito viranomaisiin siirtyy verkkoon, junaliput on pakko ostaa netistä, pankkiasiointi on ollut jo pitkään verkossa. Olemmepa joskus varanneet oopperalippujakin ulkomailta. Siksi on hyvä, että voimme näissä asioissa ikäihmisiä auttaa ja opastaa ja säästäähän se ihmisten aikaa ja vaivaakin, kun pystyy toimimaan verkossa.

Neljättä vuotta yhdistyksen puheenjohtajana toimiva siilinjärveläinen Ahti Planman kuvailee ohjaustyötä tarpeelliseksi, mielenkiintoiseksi ja merkitykselliseksi. Sekä ohjattavilta että vertaisohjaajilta oppii koko ajan itsekin uusia asioita. Etuna on myös se, että sekä ohjattava että ohjaaja ovat samalla aaltopituudella.

-Koen itse samoin kuin ohjattavatkin, että työmme on merkityksellistä ja monella tapaa opettavaista. Olemme samanlaisia ikäihmisiä itsekin, jolloin ”kellotaajuus” on säädetty samalle tasolle ohjattavien kanssa. Meihin voi ottaa rohkeasti yhteyttä periaatteella, että ratkotaan ongelmat yhdessä. Kun yhdessä etsitään ratkaisua, niin yhdessä opitaan ja seuraavaan ongelmaan voi ehkä löytääkin jo itse ratkaisun.

Savonetti

Savonetti on vapaaehtoistoimintaan perustuva sitoutumaton yhdistys, jonka toiminnan tarkoitus on edistää Kuopion ja Pohjois-Savon alueen senioreiden valmiuksia hyödyntää tietotekniikkaa toiminnoissaan. Toiminnan rahoitus tulee STEA:lta eli sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskukselta. Myös Kuopion kaupunki tukee pienellä summalla vuosittain. Jäsenmaksuilla katetaan yhdistystoiminnan kulut. Palvelu on asiakkaalle maksutonta.

Neuvontapisteitä on Iisalmessa, Joroisissa, Karttulassa, Kiuruvedellä, Kuopiossa, Riistavedellä, Siilinjärvellä, Varkaudessa, Vuorelassa ja lisäksi Varpaisjärvellä etäyhteyden kautta. Vapaaehtoisia ohjaajia on tällä hetkellä noin 100 ja uusia tarvitaan. Seuraava ohjaajakoulutus käynnistyy verkossa kevään aikana.

Digituki ja Digivieri

• Digituki on sähköisen asioinnin, palvelun tai älylaitteen käytön tukea. Sen tarkoituksena on auttaa asiakasta itsenäiseen ja turvalliseen laitteen käyttöön ja sähköiseen asiointiin. Digituki voi olla etätukea, lähitukea tai koulutusta.

• Digivieri on Pohjois-Savon alueellinen digituen koordinointihanke, jossa on koottu alueellinen digituen toimijaverkosto.

• Verkostossa on mukana kuntia ja muita viranomaisia, yhdistyksiä ja yrityksiä. Yhteisenä tavoitteena on varmistaa, että kaikki pystyisivät käyttämään sähköisiä palveluja.

• Hanketta hallinnoi Pohjois-Savon liitto.

• Digituen alueellinen koordinaatio on osa valtakunnallista digituen toimintamallia. Valtakunnallista työtä koordinoi Digi- ja väestötietovirasto, ja rahoittaa valtiovarainministeriö.

www.pohjois-savo.fi/digivieri