Mainos: PeeÄssä

Olitko paikalla, kun Kuopion Prisma avattiin?

-Olihan se jännittävä hetki, kun asetuttiin ulko-ovelle riviin odottamaan asiakkaita. Asiakasvirta suorastaan vyöryi sisälle ja silloinen PeeÄssän toimitusjohtaja Eero Saukkonen pyysi ensimmäisiä asiakkaita leikkaamaan nauhan, muistelee Prisman palvelupäällikkö Kirsi Haimakainen Kuopion Prisman avajaispäivän tunnelmia.

Maarit Laukkanen (oik.) Kirsi Haimakainen ja Mari Pursiainen muistavat hyvin Kuopion Prisman avajaispäivän 25 vuotta sitten. "Meitä kaikkia vähän jännitti, mutta tunnelma oli lämminhenkinen heti aamusta alkaen."

Mainos | Kuopion Prisma avasi ovensa asiakkaille 25 vuotta sitten lokakuussa. Avajaispäivästä Kirsi Haimakainen ei tarkasti muuta muistakaan kuin asiakasvirrat ja huikean yhdessä tekemisen meiningin. Kiirettä piisasi ja kaikki oli uutta - niin asiakkaille kuin työntekijöillekin. Ihmetyksen aiheena on iso kaupan valtava valikoima. Automarketit Kuopiossa olivat silloin vielä uutta kaikille.

-Olihan se ihmetyksen aihe meille kaikille: Näin iso kauppa ja näin paljon kaikkea löytyy. Silloin mainostimme, että meiltä löytyy 500 merkkituotetta, joka ei tänä päivänä kuulosta kovinkaan isolta määrältä, Haimakainen naurahtaa ja jatkaa että toiminta-ajatus ei ole vuosien varrella mihinkään muuttunut.

-Meillä oli silloin kaupungin laajin valikoima ja edullisin hinta ja on yhä edelleen. Asiakkaamme voivat luottaa siihen, Haimakainen ylpeänä muistuttaa.

Palvelupäällikkö Kirsi Haimakainen on ollut Prismassa sen alkuajoilta lähtien ja nauttii uudistuksista. "Tänne on kiva tulla. Joka vuosi tulee uusia eteenpäin vieviä juttuja, se pitää mielen virkeänä."

Haimakaisen lisäksi alusta asti Prismassa työskennelleet Maarit Laukkanen ja Mari Pursiainen muistelevat avajaisia myös jännittävänä, mutta erittäin mukavana päivänä. Osa avajaispäivän asiakkaista käy kaupassa edelleen ja heistä on tullut enemmänkin kuin kasvotuttuja.

-Minulla avajaisten jännitystä helpotti, kun tiesin, että kaikille tilanne oli sama. Oli uusi kauppa ja uudet koneet. Asiakkaat silminnähden nauttivat siitä, että saatiin viimein Prisma Kuopioon, Pursiainen muistelee.

-Muistan ensimmäiset avajaispäivän asiakkaat. He käyvät yhä edelleen meillä. Meillä on paljon vakioasiakkaita, jotka kertovat käydessään omia murheitaan, tuovat lahjoja ja kyselevät kuulumisia. Asiakkaillamme on vahva tunneside tähän kauppaan, Laukkanen korostaa.

Asiakaspalvelu on kohtaamista ja kuuntelua

Asiakkailta tuleekin paljon palautetta päivittäin monien kanavien kautta: sähköpostilla, somessa, puhelimella. Tuopa joku joskus paperillekin kirjoitetun palautteen. Eniten kolmikkoa ilahduttaa positiivisen palautteen määrä, jota jaetaan koko porukan kesken.

-Henkilöstöstä annetaan kiitosta eniten koko Prisman tasolla. ”Kiitos hyvästä palvelusta” tai ”kiitos kauppakassimyyjille, kun keräsivät ostokseni”. Erityisesti olemme iloisia siitä, että olemme saaneet positiivista palautetta ja kiitoksia myös remontin aikaan. Se kertoo siitä, että henkilöstömme tekee töitä aidosti asiakkaiden hyväksi, Haimakainen kiittelee.

Prisman infosta kysytään kaikenlaista: bussien aikatauluja, Puijon tornin aukioloja ja kulovaroituksiakin. "Joinakin päivinä olemme varsinainen Kuopion kaupungin infopiste", Mari Pursiainen nauraa.

Pursiainen näkeekin asiakaspalvelutilanteen enemmän asiakkaan kohtaamisena. Se näkyy hänen mielestään myös palautteissa.

-Kun lukee asiakaspalautteita, niissä näkyy kohtaamisen tärkeys. Kun kuuntelet asiakkasta ja pystyt kääntämään negatiiviset ajatukset positiiviseen suuntaan, olet tehnyt työsi hyvin. Meillä jokainen asiakas kohdataan ihmisenä. Asiakkaat ovat erilaisia ja asiakkaiden tarpeet erilaisia. Siksi on tärkeää, että ihminen kohdataan ihmisenä. Hetken pysähtyminen merkitsee asiakkaalle tosi paljon.

Auttamisen ja välittämisen ilmapiiri

Kohtaamisen ja auttamisen henki välittyy myös työkavereiden kesken. Yhdessä tekeminen, toisten auttaminen yli osastorajojen ja yhteen hiileen puhaltaminen ovat kaikille itsestäänselvyyksiä. Sen lisäksi sanat turvallisuus ja luotettavuus kuuluvat myyjien puheessa.

-Tänne on vaan niin hyvä tulla. Tämä porukka - ihmiset - sen tekee. Kaikki haluavat hyvää toiselle ja esimiehelle on helppo puhua asiasta kuin asiasta. Ilmapiiri on välitön. Olen myös saanut tehdä erilaisia hommia eri osastoilla ja oppia uutta, ”koko talon myyjänä” itsensä esitellyt Laukkanen kuvailee ja jatkaa, että Prisma on aina ollut varma työpaikka. Kaikki mitään sovitaan, pitää paikkansa.

-Vaikka maailmalla myllertää, täällä on tietty vakaus ja turvallisuus. PeeÄssä on hoitanut hommansa kotiin.

Kauppakassipalvelussa Maarit Laukkanen palvelee asiakkaita isolla sydämellä. "Soitamme asiakkaalle ja varmistamme, jos tilauksessa on epäselvyyttä ja haemme tuotteita tuoreesta kuormasta tarvittaessa.".

Prisma Kuopio lukuina

• Uusi hypermarket avattiin kaikelle kansalle 17.10.1996.

• Ensimmäisen täyden toimintavuoden myyntitavoite oli 200 miljoonaa markkaa, joka ylitettiin 58 miljoonalla markalla.

• Prisman markkinaosuus Kuopion päivittäistavarakaupasta oli jo ensimmäisenä vuonna 18 %.

• Talossa on toteutettu 25 vuoden aikana viisi suurta uudistusta ja laajennusta: vuosina 2001, 2007, 2013, 2016 ja 2021.

• Kuopion Prismassa on vuosittain yli 3 miljoonaa kassatapahtumaa.