Mainos: PeeÄssä

Yhdessä tehdään ja yhdessä onnistutaan

Tuovi Hirvonen (vas.), Sanna Isrikki ja Warattaya ”Muci” Räisänen kiittelevät henkilökunnan yhteishenkeä ja korostavat asiakaspalvelun tärkeyttä. ”Olemme aina asiakkaan puolella.”

Mainos | -Tekemisen meininki ja toisten auttaminen. Varsinkin nyt remontin aikana jokainen on päässyt opettelemaan uutta, mutta yhdessä on otettu homma haltuun, opittu ja autettu asiakkaitamme löytämään tavarat uusilta paikoiltaan. Heiltä saamamme palaute on todella lämmittänyt mieltä. Se kertoo siitä, että on tehty oikeita asioita, kiteyttää Kuopion Prisman käyttötavaraosaston myyntipäällikkö Sanna Isrikki henkilöstönsä vahvuuden.

Sannalla on pitkä työkokemus kaupasta ja useammasta alan toimijasta. Reilut kymmenkunta vuotta sitten hän pääsi mukaan Osuuskauppa PeeÄssän esimiesvalmennuksen. Ensimmäinen päällikköpaikka oli Sale-myymälä, josta tie vei edelleen Sokokselle. Kun Sannalle tarjottiin tilaisuutta siirtyä nykyiseen tehtävään Prismaan, ei vastausta tarvinnut pitkään miettiä.

- Olen saanut PeeÄssässä tilaisuuden edetä urallani ja työskennellä niin market- kuin tavaratalokaupassa. Prismassa työ on erittäin vaihtelevaa. Täällä pääsee myös suunnittelemaan ja kehittämään kauppaa monipuolisesti sekä hyödyntämään omaa ammattitaitoaan. Prisma on ollut unelmieni täyttymys ja ylittänyt kaikki ennakko-odotukseni.

”Meille tulee paljon opiskelijoita työharjoitteluun. Jos on yhtään innostunut Prismasta, niin kannattaa hakea mukaan”, kannustaa Prisman käyttötavaraosaston myyntipäällikkö Sanna Isrikki.

Henkilökunta on talon suola ja sokeri

Käyttötavaraosaston 35 hengen työryhmä on mainio sekoitus eri-ikäisiä useista eri kansallisuuksista olevia moniosaajia, jotka ovat hitsautuneet toimivaksi tiimiksi. Uudet tulijat otetaan avosylin vastaan, perehdytetään tehtävään ja autetaan aina tarvittaessa. Kukaan ei yksin pysty hanskaamaan kymmenien tuhansien tuotteiden valikoimaa. Warattaya ”Muci” Räisänen tuli taloon kielikoulutuksen kautta ja on joka päivä ihmeissään.

-Tulin tänne aluksi oppimaan suomen kieltä, mutta halusin jäädä töihin ja pääsinkin. Minusta on kivaa työskennellä kaupassa, täällä on niin paljon erilaisia tuotteita ja koko ajan tulee uusia. Ihmisten paljous ja eri kieli ovat vieläkin ihmeellistä, oikeastaan kaikki on outoa joka päivä, Muci nauraa.

Lempinimensä hän sai, koska Warattaya tuntui työkavereista liian vaikealta ja pitkältä nimeltä.

Tuovi Hirvonen puolestaan kuuluu Prisman luottopakkeihin. Yli 20 vuoden kokemuksella hän on yksi talon päivystäjistä, jotka ottavat laajempaa vastuuta silloin, kun esimiehet eivät ole paikalla. Tuoville on ehtinyt tulla tutuksi niin kassatyöskentely kuin monen eri osaston tuhansien tuotteiden valikoima. Uudistuneen Prisman uusista osastoista hän on erittäin innoissaan.

-Kaikki kalusteet on nyt uusittu, esillepanoja ja tavararyhmiä selkeytetty ja myymälän laajennusosaan sijoittunut varasto on hyvässä järjestyksessä. Ulkoiluun ja retkeilyyn keskittyneelle Outdoor-osastolle on tullut laadukkaita ja arvostettuja tuotemerkkejä, joita ei aiemmin ole Prismasta saanut. Ja Finlaysonin shop in shopista löytyy nyt kodintekstiilien lisäksi pukeutumisen tuotteita. Panostamme myös palvelupisteeseen, koska omatoiminen ostaminen ei aina onnistu. Siinä haluamme auttaa asiakkaitamme, Tuovi lupaa.

Motivaatio on monen asian summa

Myyjät korostavat asiakaspalvelun tärkeyttä ja henkilökunnan yhteen hiileen puhaltamista. Palautetta asiakkailta tulee paljon ja enimmäkseen positiivista. Varsinkin remontin aikana palautteissa on korostunut henkilökunnan palvelualttius. Asiakkaat ovat kokeneet, että henkilökunta on ratkonut heidän ongelmiaan.

-Parasta päivässä on hyvät asiakaskohtaamiset, kun asiakkaat lähtevät tyytyväisinä kaupasta. Jos reklamaatioita tulee, ne hoidetaan nopeasti. Silloin kokemus kääntyy positiiviseksi, kun sen hetkiseen asiakkaan tunnetilaan pääsee vaikuttamaan. Olemme aina asiakkaan puolella ja palautteen myötä kehitämme toimintaamme, Tuovi kuvailee.

Motivaatiota ei tarvitse erikseen etsiä, se tulee joka päivä ihan luonnostaan.

-Työporukka on kantava voima. Porukalla nousee taistelutahto ja kaikessa tehdään yhteistyötä, Tuovi kiittelee.

-Motivaatio onkin monen asian summa, se tulee asiakkaista ja työkavereista, Muci lisää.

Warattaya Räisänen eli työkavereiden kesken Muci tuli Prismaan nelisen vuotta sitten kielikouluharjoittelun kautta ja nauttii työstään kaupan alalla.

Asiakkaiden ja työntekijöiden toiveita kuunnellaan

Asiakkaiden tarpeiden ja toiveiden lisäksi myyjien omat kiinnostuksen kohteet ovat tuoneet uusia tuotteita myymälävalikoimaan.

-Frisbeegolfkiekot ovat hyvä esimerkki. Meillä on harrastaja henkilökunnassa, joka tietää, mikä menee kaupaksi. Fidget-hahmot ovat tulleet asiakastoiveen pohjalta meille myyntiin ja viemme myös ketjuun palautetta asiakastoiveista. Silloin tulee tunne, että minua kuunnellaan ja olen päässyt vaikuttamaan, Tuovi kuvailee.

Esimerkkinä vaikuttamisesta Muci mainitsee oman ideansa suttupaperibaarista. Hän on kiinnostunut ympäristöasioista ja ilmastonmuutoksesta.

-Mietin, että puut kasvaa todella pitkään, jolloin paperia ei kannata heittää roskiin, vaan käyttää tarkkaan. Nyt käytämmekin paperin toisen puolen suttupaperina, jos se muuten olisi menossa roskiin. Pienilläkin teoilla voi vaikuttaa ja tuli tunne, että minua kuunneltiin.

Tuovi Hirvonen on innoissaan uudistetun Prisman ulkoilu- ja retkeilyosastosta. ”Frisbeegolf lajina on noussut suureen suosioon, niinpä frisbeegolfkiekot otettiin valikoimaan asiakastoiveen perusteella.”

Prisman henkilöstölukuja:

· Työntekijöitä yhteensä 229 yli 10 eri kansallisuudesta. Rekrytointi on auki koko ajan.

· Suurin ikäryhmä 20-24 -vuotiaat.

· Naisia 70,3 % ja miehiä 29,7 %.

· Yli 20 vuotta talossa työskennelleitä 16 henkilöä.