Savolainen maalaisyrittäjä opettaa kotisivuillaan markkinointia ilmaiseksi. ”Minut tunnetaan paremmin Helsingissä kuin 10 kilometrin päässä”

Kyösti Iivonen elää peltojen keskellä ja kirjoittelee blogiinsa ohjeita, miten sosiaalisessa mediassa menestytään ja mitä kaikkea kotisivuille kannattaisi kirjoittaa. Mikä saa Iivosen jakamaan tietoaan ja osaamistaan ympäri Suomen täysin ilmaiseksi?

Mainos | Vanhan junaraidan seisakkeen poskessa on vanha mansikkatila, jonka nykyistä isäntää ei voisi äkkiseltään arvata moderniksi markkinointiguruksi. Lampaan jämälangoista kudottu pipo suojelee päätä pakkaselta, kun hänen traktorinsa aura kolisee pihatiellä lumikerroksia siivoten.

- Hieman vajaat kolme vuotta sitten muutettiin maalle. Ensin ajelin mediatalossa Kuopiossa töissä. Sitten toissavuonna päätin perustaa kotikonttorin tänne Suonenjoen kupeeseen. Nyt sitten ”sometetaan”, kirjoitellaan ja hoidetaan lampaita, Kyösti Iivonen avaa omaa elämänmuutostaan, joka teki hänestä tilallisen ja yrittäjän.

Päivät sujuvat koneella töitä tehden. Asiakastöiden joukossa on sosiaalisen median postauksia, yritysblogien pitämistä ja kotisivujen tekstien tekemistä.

Blogi, jolla opetetaan markkinointia yrittäjille

Kyösti Iivonen havaitsi sosiaalisen median keskusteluissa, että yrittäjät kaipaavat nykyisin paljon käytännöllisiä neuvoja, joita on helppo ymmärtää. He haluavat myös jakaa toistensa kokemuksia ja mielipiteitä.

- Markkinoinnissa moni asia on yksinkertaista. Huomasin, että blogeja on, mutta niiden lukeminen vaatii paljon pohjatietoa. Monelle yrittäjälle ammattikieli, kuten SEO tai KPI, on ihan täyttä hepreaa. Halusin luoda paikan, jossa kaikki on helposti tajuttavaa. Olen jopa sanonut lukijoilleni, että antakaa digitaalisesta ”karttakeppistä”, jos ette tajua jotain sanomaani, Iivonen naureskelee.

Iivonen kutsuu blogiinsa säännöllisesti ammattilaisia ja asiakkaita kertomaan heidän omista markkinointikokemuksistaan. Vierailijoiden joukossa on syvyyttä jokaiseen yrittämisen ulottuvuuteen. Näkemyksiään ovat jakaneet jo mm. Diili-ohjelman finaalista tutuksi tullut Petri Matero ja Nordic Business Forumin toimitusjohtaja Aslak De Silva. Alkuvuodesta haastattelussa oli kuopiolainen parturi-kampaaja Helena Maaninka, joka kertoi omia sosiaalisen median opiskelukokemuksiaan.

- Haluan tarjota näkökulmia laajasti, koska omani on vain yksi muiden joukossa. Toivon, että muiden yksinyrittäjien jakamat myönteiset kokemukset kannustavat muitakin yksinyrittäjiä tarttumaan markkinointiin. Sieltä se totuus kuitenkin viime kädessä tulee. Asiakkaiden ja käyttäjien suusta, Iivonen toteaa.

Blogi on saanut paljon positiivista palautetta. Lukijakuntaa on ympäri Suomea.

- Kyllähän se välillä huvittaa, että minut tunnetaan paremmin Helsingissä kuin 10 kilometrin päässä, Iivonen veistelee ja lisää, että paikallisetkin ovat toki hiljalleen alkaneet huomaamaan ”Markkinointimaestron”, joka on sosiaalisessa mediassa hyperaktiivinen keskustelija.

Hinta 0 euroa. Nyt ja aina.

Se hieman kummastuttaa, miksi bisnestä tekevä yrittäjä haluaa tarjota tietoa avoimesti kaikille halukkaille? Iivosella on tähän yksiselitteinen vastaus:

- Tieto on joka tapauksessa kaikkien saatavilla. Ei se ole enää mikään kilpailuetu 2020-luvulla. Jos vähänkin viitsit, löydät varmasti kaiken saman ripoteltuna jostain muualta. Jos yrittäjällä on paikka, josta tietoa ja käytäntöä saa helposti, kaikki voittavat. Yrittäjä ymmärtää hyödyt ja osaa tehdä toimivaa markkinointia liiketoiminnalleen. Ja osaa pyytää apua niihin töihin, joita hän ei ehdi tai halua tehdä itse, Iivonen summaa.

Lopuksi hän rohkaisee tutustumaan Maestron Blogiin. Mitään kirjautumista ei vaadita ja blogin voi näppärästi tilata omaan sähköpostiinsa jokaisen tekstin lopusta.

Tutustu tästä Maestron Blogiin

LinkedIn

Instagram

MarkkinointiMaestro Oy on suonenjokelainen sisältömarkkinointiyritys, jonka erikoisalaa ovat sisältöstrategiat, hakukoneoptimoidut sisällöt ja copywriting-työt.