Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Yrittäjän kannattaa säännöllisesti katsastaa yrityksensä nykykunto

Mainos | Talentreen toimitusjohtaja Antti Haapakorvan intohimona on strateginen suunnittelu. Se parantaa onnistumisen mahdollisuuksia ja tuo mielenrauhaa. 

Strategia on sanana etäännyttävä varsinkin pienen yrityksen tasolla. Mutta jos kysytään, pitääkö olla joku suunnitelma tulevaisuuteen, niin vastaus on kyllä, ehdottomasti! Se parantaa onnistumisen mahdollisuuksia ja tuo mielenrauhaa. Strategiassa on lopulta kyse paljolti samasta asiasta kuin liiketoimintasuunnitelmassa, kuvailee Talentreen perustaja ja toimitusjohtaja Antti Haapakorva, joka on työskennellyt strategioiden parissa jo parisenkymmentä vuotta ja kirjoittanut aiheesta kirjankin yhdessä Mika Sutisen kanssa. 

Haapakorvan mielestä strategia on myös vastuullisuusteko. Kun yritystä johdetaan fiksusti, tuotetaan hyvää ympäröivälle yhteiskunnalle. Kilpailu osaavasta työvoimasta pakottaa yritykset miettimään myös työnantajakuvaansa.  

-Vastuullisuus nousee pakotetusti esille. Mitä vastuullisempi työnantaja, sitä houkuttavampi työpaikkana. Näitäkin asioita pitää strategiatyössä miettiä.  

Pullonkaulat löytyvät prosessin alusta ja lopusta 

Yrityksillä ja yrittäjillä on yleensä joku suunnitelma – joko omissa ajatuksissa tai dokumentoituna – mutta onko suunnitelma riittävän tarkka ja seurataanko sen toteutumista, onkin asia erikseen. Haapakorva vertaa strategiaa suunnistuskarttaan.  

-Jos ei ole hajuakaan, missä on menossa, niin on vaikeaa löytää seuraavalle rastille. Kun on selvillä, miksi tämä yritys on perustettu, mikä sen tavoite on, ja missä juuri nyt mennään suhteessa tavoitteeseen, on liiketoiminnan suunnittelu ja seuranta jo paljon helpompaa. 

Strategiaprosessin pullonkaulat löytyvät yleensä suunnittelutyön alusta ja lopusta. Usein aloittamisen vaikeutta selitetään sillä, että on ollut niin kiire, ei ole ehtinyt miettimään ja loppuvaiheessa voimat on jo viety, ennen kuin päästään konkreettiseen toimintasuunnitelmaan asti. Haapakorvan kokemuksella yhdeksällä yrittäjällä kymmenestä ei ole dokumentoitua strategista suunnitelmaa.   

-Usein yrittäjän fokus on asioissa, jotka ovat sekä tärkeitä että kiireellisiä. Tällöin on vaarana, ettei strategia koskaan nouse agendalle. Selitys on ”ois pitänyt, mutten ole ennättänyt”. Ja vaikka strategiatyössä päästäisiin liikkeelle, on vielä vaarana, että prosessi vie mehut eikä puristusvoima riitä viemään suunnitelmaa käytäntöön. Yrityksessä pitäisi olla jonkinlainen systemaattinen tapa ajaa asioita myös arkeen, muuten hyöty saamatta. 

 Haapakorva puhuu mielellään vertauksin. Hän muistuttaa, että yrittäjän kannattaa katsastaa oman yrityksensä kunto siinä missä oman autonkin. Katsastushenkilöinä voivat toimia omat asiakkaat.  

-Tarkastele eri näkökulmista, mistä ”meisseli menee ruosteesta läpi”. Kysy asiakkaaltasi, miksi hän ostaa juuri sinulta tai miten hän arvioisi toimitusvarmuutta. Strategiaa osataan jo tehdä omalla porukalla, muttei hoksata ottaa asiakasta mukaan. Asiakas on tosi otettu, jos häneltä kysytään. Jo muutamalla kysymyksellä päästään tosi syvälle. 

Iso kuva ennen yksityiskohtia

Antti Haapakorva törmäsi strategiaan jo nuorena kauppatieteen opiskelijana Vaasan yliopistossa. Hänen pääaineenaan oli johtaminen ja sitä kautta strategia alkoi kiinnostaa. Pro gradu liittyi erään pankin isoon organisaatiomuutokseen muutosjohtamisen näkökulmasta. Valmistuttuaan hän työskenteli muun muassa Accenturella strategisen muutosjohtamisen parissa. Kuopioon muutettuaan VA-Varusteella tuli pk-yrityksen käytännön strategiatyö tutuksi.  

-Strateginen ajattelu on minulle luonteva tapa miettiä asioita ja jäsentää maailmaa. Liittyy ehkä myös persoonaani, olen aina ollut kiinnostunut isosta kuvasta ja pitkästä trendistä ennen yksityiskohtia. Nykyisessä työssäni innostus lisääntyy tekemisen kautta. Strategiatyö on kivaa, kiinnostavaa ja ammatillisesti kehittävää. Se ruokkii itse itseään, en varmasti koskaan osaa siitä luopua, se on intohimoni. 

Strategiatyön vaiheet

1. Ymmärrys

Missä olemme nyt? Mikä selittää menestyksemme tähän asti? Onko meillä aidot perusteet näkemyksellemme vai perustuuko näkemys uskomuksiin?

2. Näkemys

Mihin tulevaisuuden kilpailuun ja toimintaympäristöön tätä yritystä valmennetaan? Mitä oletamme tulevaisuudesta?

3. Valinnat

Mistä rakennamme meille kilpailuetua ja omintakeisuutta? Mikä on meidän valitsemamme tarjooma, asiakassegmentti ja asiakkaille tuotettava asiakasarvo?

4. Toteutus

Millaiseksi tekemiseksi strategian toteutus muodostuu käytännössä? Millaisten rutiinien ja ohjausmekanismien kautta toteutamme strategiaa käytännössä?

Teksti ja kuva: Sanna-Liisa Kiiskinen