Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Vastuullisuuden monet kasvot

Mainos | Kyberturvallisuusharjoitukset yhdessä Suomen ja Viron viranomaisten ja huoltovarmuuskriittisten yritysten kanssa on esimerkki vastuullisuudesta, joka on Elisalla kirjattu arvoihin ja ollut osa strategiaa jo vuodesta 2009, kertoo Elisan yritysvastuujohtaja Minna Kröger.

Elisalla vastuullisuuden peruspilareita ovat digitaalinen, sosiaalinen, taloudellinen ja ympäristövastuu. Samalla Elisa kannustaa ja tukee myös asiakkaitaan ja sidosryhmiään heidän vastuullisuustavoitteissaan

- Yhteiskunnassa yhä useammat asiat hoidetaan verkossa. Turvalliset ja vakaat mobiili- ja laajakaistayhteydet, digitaaliset palvelut sekä ihmisten yksityisyys luotettavassa digitaalisessa ympäristössä ovat asioita, joista otamme erityistä vastuuta, Minna Kröger sanoo.

Tietoverkkojen suojaaminen kyberrikollisuudelta on osa Elisan palveluita ja kyberturvallisuutta ja tietoisuutta sen merkityksestä pyritään parantamaan jatkuvasti.

- Kyberturvan takaaminen ja kehittäminen verkossa on olennainen osa digivastuuta. Olemme keskeinen toimija Suomen kansallisen televiestintä- ja ICT-palvelujen toimitus- ja huoltovarmuuden turvaamisessa. Koronapandemian aikana olimme myös varmistamassa yhteiskunnan ja yritysten toimintaa etäyhteydessä, Kröger kertoo.

Vastuullisuuteen kuuluu myös se, että kaikki voivat käyttää digitaalisia palveluita paikasta riippumatta. Elisan mobiiliverkko ulottuukin yhä harvempaan asutuille alueille. Tänä päivänä 5G mobiiliverkkokin kattaa jopa 70 prosenttia suomalaisista yli 150 paikkakunnan alueella.

Vastuullisuutta on määritelty usealla eri tavalla

Sosiaalinen vastuullisuus on reilun, tasa-arvoisen ja ihmisoikeuksia kunnioittavan digitaalisen yhteiskunnan edistämistä. Siihen kuuluu muun muassa digitaalisten palveluiden saavutettavuus, johon Elisa on satsannut erityisesti vuodesta 2021 alkaen. Sosiaalinen vastuu ulottuu palveluista tuotteisiin ja maailmalle.

- Teemme kansainvälisten kumppaneidemme kanssa jatkuvaa yhteistyötä varmistaaksemme vastuulliset tuotteet ja tuotantoketjut. Näin voimme taata myös asiakkaillemme tuotteet, joiden tuotannossa valvotaan ihmisoikeuksia ja ympäristötavoitteita, Kröger sanoo.

Elisa seuraa muun muassa, että sen tuotteiden valmistuksessa ei käytettäisi lapsi- tai pakkotyövoimaa eikä lahjontaa. Vuonna 2021 Elisalle tehtiin yhteensä 71 vastuullisuusauditointia, joiden tuloksena ei hylätty yhtään yhteistyökumppania. Tämän lisäksi omien asiakkaiden hiilijalanjäljen pienentäminen on Elisalle yhtä tärkeää kuin yrityksen oman toiminnan ekologisuus. Elisan oma toiminta onkin ollut hiilineutraalia jo vuodesta 2020 lähtien

Elisa on Suomessa kolmanneksi suurin yhteisöveron maksaja. Lisäksi Elisa investoi ja kehittää yhteistyössä yritysten kanssa koko ajan uutta sekä tukee startupeja ja näiden innovaatioiden kehitystyötä.

- Kun Elisa kehittää tuotteitaan ja palveluitaan, syntyy myös keksintöjä, joita voidaan patentoida. Elisa on ollut viime vuosina yksi eniten patentteja hakevista yrityksistä Suomessa. Elisalla on 265 patenttia ja patenttihakemusta, jotka liittyvät suurelta osin verkkojen ja palvelujen kehittämiseen, ylläpitoon ja valvontaan, sekä automatisoituun saatavuuden varmistukseen ja viankorjaukseen”, kertoo Kröger.

Elisan mobiili- ja kiinteät liittymät sekä niihin liittyvät palvelut ovat myös avainlipputuotteita. Maksamalla veroja ja muita julkisia maksuja Suomessa, tulee osallistuneeksi samalla yhteiskunnan kehittämiseen.

Digitalisaatio noussut ykkösagendalle yrittäjien ja Elisan yhteistyössä

Elisa ja Suomen Yrittäjät ovat tehneet yhteistyötä jo vuosikymmeniä valtakunnallisesti ja alueellisesti. Yhteistyö on näkynyt yrittäjille jatkuvina etuina sekä asioinnin helppoutena ja sujuvuutena, kertoo Elisan valtakunnallisesta yhteistyöstä vastaava Nora Airas.

Yrittäjät ovat hyödyntäneet Elisan tarjoamia palveluita laajasti ja olleet yhteydessä asiakaspalveluun lähes kaikkien tarjottujen kanavien kautta. Suurta suosiota ovat erityisesti saaneet alueelliset yhteyshenkilöt, jollaisena Pohjois-Savon alueella yritysmyyjä Kristian Johansson toimii.

Airas korostaa, että yhteistyö on tuonut heille paljon muutakin kuin vain lisää asiakkaita. Yhteistyö on tuonut esiin yrittäjien tarpeita. Tällä hetkellä paljon puhuttanut aihe on ollut digitalisaatio ja sen hyödyntäminen. Yritysten digitalisaation polulla Elisa tahtoo olla yrittäjän apuna tarjoamalla koulutusta, palveluita sekä henkilökohtaista neuvontaa.

Teksti: Emilia Honkanen

Kuvat: Elisa