Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kun kiintokalustefirma digimaailmaan hurahti

Mainos | Lapinlahtelainen Mellano pelastui tappiokierteeltä satsaamalla digipalveluihin. Kansainvälistyminen vie Mellanoa seuraavaksi isommille vesille.

Kun kuuntelee Lapinlahdella sijaitsevan Mellano Oy:n toimitusjohtaja Janne Lehtosen puhetta, luulisi, että hän puhuu pikemminkin digialan yrityksestä, kuin kiintokalustefirmasta. Kyllä hän toki mainitsee, että vuonna 1992 perustettu Mellano on Suomessa alan johtava kiintokalusteyritys ja että tehtaalla valmistuu kaappeja, hyllyjä, ovia, vetimiä, tasoja ja säilytysratkaisukokonaisuuksia keittiöihin, kodinhoitohuoneisiin ja WC-tiloihin. Ja senkin hän kertoo, että kiintokalusteita saa jopa 8000 eri värisävyssä.

Sen jälkeen Lehtosen puhe laajenee digimaailmasta tuttuun kieleen ja siihen, mitä kaikkea digitaalisuus voi merkitä kiintokalusteyrityksessä. Panostaminen digitaalisten palveluiden kehittämiseen kun oli eräs seikka, joka pelasti firman pitkältä tappiokierteeltä ja toi Mellanon 2020-luvulle. 

- Meillä on kokonaisvaltainen lähestyminen digitaalisiin palveluihin. Panostamme muun muassa hakukoneoptimointiin, eli siihen, että Mellanon tuotteet näkyvät hakukoneissa helposti asiakkaille, jotka etsivät keittiökalustefirmaa remonttiinsa. Digitaalisen CRM-työkalun avulla jälleenmyyjämme hallitsevat kuluttajamyyntiään. He näkevät muun muassa, onko asiakas tilannut tuotteita tarjouspyynnön jälkeen.

Digityökalujen ansiosta Mellanon myyjät näkevät jopa sen, mitä keittiöovimallia asiakas on katsellut verkkosivuilla. Sen perusteella myyjä tietää, mitä asiakas luultavimmin haluaa, ja voi tarjota tälle myyntitilanteessa juuri tämän kaipaamaa keittiötä. Asiakkaalle voidaan lähettää myös digitaalinen 3D-keittiömallin, jota hän voi tarkastella vaikkapa älypuhelimellaan.    

Digitaalinen asiakkuudenhallintaohjelma taas helpottaa noin 600 asiakkaan firmaa niin, että se kertoo asiakastapaamiset ja muun muassa sen, onko asiakas pyytänyt tarjousta, tai sen, onko kaupat jo tehty.

Kiinni voittoputkeen

Kun Lehtonen osti Mellanon myynti- ja markkinointipäällikkö Marika Pehkosen kanssa PRT-Forest-konsernilta vuonna 2019, yrityksessä tehtiin uusi strategia. Siinä tähdättiin juuri digitaalisten palveluiden kehittämiseen omassa toiminnassa, sekä niiden luomista myös asiakkaille. Ja tämä kaikki tarkoitti sitä, että Mellano nousi 10 vuoden tappiokierteestä pinnalle. Firma on tehnyt yrityskaupan jälkeen voittoa vuosina 2019-2021.

-Kaikki, mitä teemme, teemme siksi, että sekä asiakkaiden että meidän liikevaihtomme kasvaisivat. Asiakkaat haluavat kivijalkaliikkeen lisäksi myös digitaalista palvelua, johon meidän toimialallamme on nyt panostettava, Lehtonen selventää. 

Digitaaliset ohjelmat tarkkailevat myös tuotantoa, ja löytävät tuotannon virheet. Näin epäkohdat löydetään nopeasti, ja ne voidaan minimoida tai poistaa.

-Tämä parantaa tehokkuutta ja laatua. Myös jokainen työntekijämme pääsee vaikuttamaan työnsä sisältöön, josta syystä työhön sitoutuminen on meillä hyvä.

Osaksi teknologiafirmaa

Mellano osti hiljattain osan teknologia- ja ohjelmistokehitysyritys Oddy Tech:n liiketoiminnasta. Mellanolla on nyt mahdollisuus tarjota asiakkaalleen esimerkiksi Oddy Techissä laadittu verkkokauppa. Sellainen onkin jo tehty muun muassa jälleenmyyjänä toimivalle Aina-keittiöille.

-Olemme luoneet asiakkaidemme käyttöön digitaalisen liiketoimintamallin, jonka olennaisin osa on integroitu markkinointi- ja myyntiprosessi.

Mellano perusti myös tytäryhtiön, Up Fronts Oy:n, jonka kautta ulkomaan vientikauppa järjestetään. Up Fronts on digitaalinen konsepti, jossa asiakas voi päivittää oman Ikea-kalusteensa vaikkapa uusilla ovilla.

Parhaillaan Mellano laajentaa toimintaansa Viroon, kun marraskuussa avataan Tallinnaan jälleenmyyjän, Aina-keittiön myymälä. Markkinakartoituksen perusteella firma pystyy laajenemaan usealle eri ulkomaan markkinalle erilaisilla liiketoimintamalleilla.

-Viro valikoitui ensimmäiseksi, koska saimme sieltä ensimmäiseksi asiakkaan. Jatkossa panostamme kasvuun kansainvälisillä markkinoilla. Tarvitsemme eri maihin kumppaneita hoitamaan myynnin ja asiakaspalvelun.

Villejä hintoja vastaan

Mellanon hinnat ovat aina läpinäkyvät. Lehtonen onkin kauan seurannut alan markkinointia, joka johtaa kuluttajaa harhaan. Hän on vihainen siitä, että osa ulkomaisista keittiökalustefirmoista mainostaa jatkuvasti myyvänsä tuotteitaan alehintaan.

-Omia hintoja nostetaan, jotta niistä voi antaa alennusta. Toinen keino on se, että kampanja on pelkkää silmänlumetta, eli hinnat ovat samoja kuin ennen kampanjaa.

Hän lähetti kampanjoista joku aika sitten kuvakaappauksien kera kantelun kuluttaja-asiamiehelle.

-Vastaukseksi sain, ettei kuluttaja-asiamies puutu tällaiseen toimintaan. Mielestäni vastaus oli aika erikoinen, koska kyseessä on kuluttajan harhaanjohtaminen. Kuvakaappauksien perusteella 40 prosentin alennus oli lopulta nostanut kokonaishintaa merkittävästi.

Teksti: Pirjo Tiihonen, kuvat: Emilia Honkanen