10 askelta parempaan vuoteen 2015

Elämänhallinta auttaa selviämään stressistä, kiireestä ja vastoinkäymisistä. Sen avulla elämän voi kokea mielekkäänä ja tulevaisuuteen voi luottaa.

– Elämänhallinta on pohjimmiltaan tunnetta ja luottamusta siihen, että ihminen voi itse muuttaa olosuhteitaan suotuisammiksi. Se on kykyä suunnitella eteenpäin ja asettaa tavoitteita, ohjata elämää tavoitteiden suuntaan ja arvioida omaa itseä, ajatuksia ja toimintaa, kertoo psykologi Elina Marttinen opiskelijoiden tukikeskus Nyyti ry:stä.

Elämää ei voi koskaan täysin hallita, mutta elämänhallinnan avulla voi nähdä sen, mihin asioihin pystyy itse vaikuttamaan ja mihin asioihin muut vaikuttavat.

– Elämänhallinta onkin parhaimmillaan tasapainossa oleva kiikkulauta, jossa molemmissa päissä on huono vaihtoehto: joko liikaa ulkoapäin tulevaa kontrollia tai liikaa valtuuttaa päättää itse ilman, että tuntee pystyvänsä siihen.

Ohjeita pyytäessä hän painottaa omaa pohdintaa siitä, mikä on tärkeää ja mihin käyttää aikaa. On tärkeää erotella, mitkä asiat ovat tärkeitä nyt ja mitkä tulevaisuudessa, esimerkiksi kuukauden tai vuoden päästä.

– Mieti, mitä sinun täytyy tehdä nyt, että sekä tämän hetken että tulevaisuuden tärkeät asiat voivat onnistua. Pohdi joka ilta iloisia asioita ja eritoten sitä, miksi juuri kyseinen asia tapahtui. Se voi tuntua aluksi oudolta, mutta kun tehtävää jatkaa, niin alakuloisuuden tunne vähenee ja onnellisuus lisääntyy.

Elämänhallintaan voi myös saada apua, jos se tuntuu vaikealta ja ei onnistu yksin. Apua löytyy varmasti, kun sitä etsii.

– Toiset ihmiset voivat auttaa aivan ehdottomasti. Tarvitsee olla ihminen, johon voi luottaa, joka kuuntelee ja hyväksyy. Tällainen ihminen voi olla läheinen aikuinen, ystävä tai esimerkiksi nuorisotyöntekijä tai koulukuraattori. Myös internetistä löytyy apua ja vinkkejä elämänhallintaan.

Muistilista: Tee ainakin nämä

1 Harjoittele ajattelemaan positiivisesti. Tänään epäonnistuin, yritän huomenna uudestaan.

2 Opi tuntemaan itsesi ja asiat, joista oikeasti pidät. Tee asioita vain siksi, että sinusta tuntuu siltä.

3 Opettele tekemään valintoja ja päätöksiä. Aloita pienistä asioista, kuten siitä, minkä elokuvan haluat katsoa.

4 Hymyile, vaikka ei aina siltä tuntuisikaan. Hymy on aina tarttuvaa.

5 Hakeudu sellaisten ihmisten seuraan, jotka tukevat ja kannustavat sinua.

6 Nuku öisin kunnolla, sillä nukkuessa usein ajatukset selvenevät.

7 Löydä oma lempilajisi, sillä liikunta tuottaa onnellisuushormoneja.

8 Opettele antamaan itsellesi armoa – joskus on ok olla tekemättä mitään tärkeää.

9 Pysähdy ja anna itsellesi aikaa. Kun keho ja mieli alkavat osoittaa ylikierrosten merkkejä.

10 Huomioi läheisiäsi hellin sanoin ja teoin. Kun rakastat, saat rakkautta takaisin.

Kirjoita unelma, niin siitä tulee todempi