Jari Sinkkonen kiusaamisesta: "Aiheuttaa huomattavan mielenterveyden järkkymisen riskin"

Lastenpsykiatri Jari Sinkkonen muistuttaa, että suhtautumisen kiusaamiseen ei pitäisi olla hysteerinen vaan avoin huomaamaan tapaukset.

– Tietty törppöys ja tökeryys kuuluvat koulumaailmaan, koska elämistä vasta opetellaan, mutta pitkäkestoinen kiusaaminen aiheuttaa huomattavan mielenterveyden järkkymisen riskin, Sonkajärvellä vieraillut Sinkkonen kertoi Savon Sanomille.

Yläkoulut ovat kiusaamisessa ongelmallisimpia. Opettaja vaihtuu joka tunti, eikä kukaan aikuinen välttämättä ole kärryillä, mitä luokalle kuuluu. Alakoulussa oma opettaja näkee muutokset luokassa ja yksittäisissä oppilaissa helpommin.

Kiusatuksi joutuvat Sinkkosen mukaan helposti pulskat, kömpelöt, tulistuvat, epämuodikkaasti pukeutuvat, heikot ja tyttömäiset pojat sekä sosiaalisilta taidoiltaan puutteelliset töksäyttelijät. Etninen tausta ei sen sijaan ainakaan pääkaupunkiseudulla ole enää syy kiusata.

– Kiusatussa nähdään niitä ominaisuuksia, joita pelätään itsessä. Esimerkiksi heikointa poikaa kiusataan, koska kiusaaja itse on epävarma oman maskuliinisuutensa riittävyydestä.

Sinkkonen neuvoo, että vanhempien pitää onkia tieto kiusaamisesta vaikka lapsi ei haluaisi kertoa. Ei pidä tyytyä ensimmäiseen kieltävään vastaukseen, minkä lapset mielellään antavat.

– Lapsilla on sitkeä käsitys, että jos vanhemmat puuttuvat kiusaamiseen, se menee entistä pahemmaksi. Lapset luulevat, että he ovat itkupillejä ja kielikelloja.

Koska lapset eivät halua kertoa kiusaamisesta, vanhempien täytyy pitää silmänsä auki.

– Muutokset mielialassa ja siinä, miten mielellään lapsi lähtee kouluun ovat tärkeitä merkkejä. Vatsakivut ja poissaolot kertovat, että jotain on vialla.

Jos kiusaamista ilmenee, vanhempien kuuluu ottaa yhteyttä opettajaan, eikä mennä lakimiehen kanssa koululle räyhäämään.

– Kiusaaminen on ryhmädynaaminen ilmiö. Opettaja tietää parhaiten, kuka on ykkösjehu, ketkä ovat lakeijoita ja kuka kuuluu yleisöön.

Vanhemmat voivat auttaa lastaan tiettyyn rajaan asti joutumasta kiusaamisen uhriksi. Jos lapsella on vaikeuksia tulla ryhmässä toimeen, vanhemmat voivat etsiä lapsen kanssa asian, missä hän on vahva.

Tyttömäiselle pojalle kannattaa etsiä harrastus, joka on yhteinen muiden poikien kanssa, esimerkiksi musiikki tai kuvataide.

– Toisaalta tiedän, että yksi yläkouluikäinen tyttö joutui pitkän kiusaamisen kohteeksi yhden lauseen takia. Hän sanoi tunnilla ”Voisitteko olla hiljempaa, kun en kuule, mitä opettaja sanoo”.

Lapselta on Sinkkosen mielestä liikaa vaadittu nousta kiusantekijöitä vastaan. Muullakin tavalla voi auttaa kiusattua. Neuvo on yksinkertainen: Älä jää yleisöksi katsomaan ja naureskelemaan.

– Jos yleisö kaikkoaa, kiusanteko loppuu.

Jari Sinkkonen vieraili Sonkajärvellä Rutakon koulun vanhempainryhmän kutsumana.

Jari Sinkkosen vinkit

Älä anna lapsen lyödä sinua. Lapsi tarvitsee itseään vahvemmat vanhemmat ja tuntee olonsa turvalliseksi, kun tietää, että he pystyvät huolehtivat hänestä.

Älä päästä nuorta lukion ensimmäisen luokan risteilylle. Nuoren harkintakyky ei ole vielä kehittynyt aikuisen tasolle, ja laivalla ollaan tekemisissä aikuisten asioiden kanssa.

Vanhempien on välttämätöntä joskus suuttua lapselleen. Lapselle pitää sanoa painokkaasti, että nyt riitti, tässä on raja. Jos vanhemmat ovat rajoissaan johdonmukaisia, lapsi oppii pian rajoittamaan itse itseään.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Työlle omistautunut vanhempi voi vieraantua lapsistaan

Jatkuva viriketulva tukahduttaa lapsen