Aikuinen tarvitsee unta 6–9 tuntia yössä

Unitutkija Timo Partonen sanoo, että unen tarve aikuisella ihmisellä vaihtelee 6–9 tunnin välillä. Samanikäisten ihmisten välillä vaihtelu riittävän unimäärän suhteen voi olla suurta.

Kun tietää unen tarpeensa, voi alkaa säännöllistämään nukkumisaikatauluaan. On hyvä mennä joka ilta suunnilleen samaan aikaan nukkumaan ja herätä aamulla suunnilleen samaan aikaan. Tämä parantaa unen laatua, Partonen neuvoo.

Dosentti Tarja Stenbergin mukaan liikunnan lisäämisestä on hyötyä nukkumisen kannalta. Myös THL neuvoo, että liikunta kannattaa ajoittaa ennen nukkumaanmenoa niin, että rauhoittumiseen jää tarpeeksi aikaa. Kovin raskasta liikuntaa kannattaa välttää myöhään illalla, mutta venyttely ja rauhallinen kävely sopivat myöhäisempäänkin ajankohtaan.

Unitutkija Stenbergin mukaan ennen nukkumaan menoa on hyvä välttää näyttöjen ja kännyköiden sinistä valoa. Sinertävä valo hidastaa pimeähormonin tuotantoa aivoissa ja saattaa vaikeuttaa unensaantia.

Partosen mukaan unen laatu jää usein huonoksi silloin, jos nukkumaan mennessä päässä pyörii stressaavia ajatuksia. THL suosittelee rauhoittamaan kiireen illalla ja välttämään stressaavien asioiden tekemistä ennen nukkumaan menoa. Myös runsasrasvaista ruokaa on hyvä välttää ennen nukahtamista.