Avi: Epäkohtailmoitukset ja kantelut vanhustenhuollosta moninkertaistuneet alkuvuonna

Epäkohtailmoitukset ja kantelut vanhustenhuollosta ovat moninkertaistuneet alkuvuonna, ilmoittaa aluehallintovirasto (avi). Avin mukaan tähän on vaikuttanut aktiivinen keskustelu vanhustenhuollon kokonaistilanteesta.

Alkuvuoden aikana aluehallintovirastot ovat saaneet aiheeseen liittyen jo 110 epäkohtailmoitusta ja 75 kantelua. Lisäksi avit ovat saaneet alkuvuoden aikana satoja vanhustenhuoltoon liittyviä tietopyyntöjä.

Yhteydenottojen nopeasti lisääntynyt määrä on avin mukaan ruuhkauttanut sen toimintaa muun muassa tietopalvelussa. Vastausajat tietopyyntöihin ovat venyneet jopa kahteen viikkoon. Aluehallintovirasto arvioi, että ruuhka tuskin helpottuu lähitulevaisuudessa.

Vanhustenhuollon valvontaa tehostettu

Avit tekevät vanhustenhuoltoon liittyvä valvontaa jatkuvasti. Alkuvuonna esiin nousseiden epäkohtien vuoksi sitä on tehostettu. Avin mukaan sen asiantuntijat ovat nyt nostaneet tämän tärkeimmäksi tehtäväkseen.

Huoli vanhustenhoidon tilasta nousi Suomessa laajemmin esiin, kun Valvira keskeytti valvontatietojen perusteella Kristiinankaupungissa Esperi Caren yksityisen hoivakodin Ulrikan toiminnan tammikuussa.