D-vitamiinin saantisuositus kasvoi, proteiinin ei

Pihvejä ja proteiinipirtelöitä ei vieläkään suositella pastan ja leivän tilalle. Pohjoismainen ministerineuvos päätyi pitämään proteiinin saantisuosituksen ennallaan, vaikka proteiinia kuten lihaa suosiva karppausruokavalio on mullistanut monen ruokatottumukset.

- Nostamiselle ei löytynyt mitään syytä. Suositukset eivät tietenkään reagoi kulloinkin vallalla olevaan muotidieettiin, suositusten tekoon osallistunut professori Mikael Fogelholm sanoo.

Uudet suositukset nostavat D-vitamiinin, seleenin ja omega-3-rasvahappojen saannin suosituksia. Myös esimerkiksi kasviöljyistä saatavia pehmeitä rasvoja saa popsia entistä enemmän, mutta suositus kovien rasvojen, kuten voin, käytöstä tiukkenee.

Kovin suuria muutoksia ravitsemussuositukset eivät linjaa. Esimerkiksi D-vitamiinia pitäisi saada 10 mikrogrammaa päivässä, kun ennen suositus oli 7,5 mikrogrammaa. Hiilihydraateista pitää edelleen saada ainakin 45 prosenttia kaikesta energiasta, kun ennen hiilihydraateista piti tulla kaikesta energiasta puolet.

Suurin muutos on omega-3-rasvahapon suosituksissa. Prosentti kaikesta energiasta pitäisi tulla omega-3-rasvahapoista, joita on esimerkiksi kalassa. Ennen riitti puoli prosenttia.