Ehkäise ylensyömistä jouluna vinkkien avulla

Joulunaika on rankkaa aikaa vatsalle. Vatsa on kovilla ensin kiireen ja stressin ja sitten raskaan syömisen ja välillä lisääntyvän juomisenkin vuoksi.

Vaikka jouluvalmistelut ovat usein naisten vastuulla, yllättäen miehet kärsivät juhlapyhien herkuttelusta naisia enemmän, kirjoittaa Keskisuomalainen.

– Arviolta 15–20 prosenttia suomalaisista kärsii toiminnallisista vatsavaivoista eli vaivoista, joihin ei löydy mitään elimellistä syytä. Naiset hakeutuvat helpommin lääkärille ja saavat diagnoosin ja hoitoa, mutta miehet eivät, joten heidän vatsoilleen juhlahetket ovat rankempia, toteaa ravitsemusterapeutti, terveystieteiden maisteri Anette Palssa Terveystalosta.

Ylensyönnin vaikutukset ovat kuitenkin meille kaikille tuttuja: turvottaa, närästää, vatsa ei toimi – tai toimii liian sukkelasti.

Palssan mukaan joulunajan ylensyömisen taustalla vaikuttaa sisäänrakennettu ajatusmalli, jonka mukaan jouluna kuuluu syödä paljon.

– Entisinä aikoina kansa oli köyhää ja ruoasta oli pulaa. Kun sika sitten jouluksi lahdattiin ja lihaa oli tarjolla, sitä myös syötiin reippaasti, hän vertaa.

– Vielä tänäkin päivänä ruoka on yksi niistä tekijöistä, joilla pyrimme hakemaan sitä täydellistä joulufiilistä. Mutta kyllä joulu tulee, vaikka söisi kohtuullisesti.

Perinteitä ylläpidetään myös syömällä perinteisiä jouluruokia, jotka eivät ole sieltä kevyimmästä päästä.

– Lanttu, kinkku, silli, sipuli ja herneet ovat kaikki hitaasti sulavia ruokia. Niitä kun syö yhdellä kertaa ja vielä paljon, niin ei ole ihme, jos olo on tukala.

Ylensyömistä voi kuitenkin ennaltaehkäistä ilman että luopuu jouluun kuuluvasta herkuttelusta.

– Ensimmäinen neuvo on, että kavenna ruokien repertuaaria. Valitse niitä ruokia, joista sinä tai perheenne oikeasti pidätte ja syökää niitä kohtuudella. Ei ole mitään järkeä syödä lanttulaatikkoa, jos ei siitä välitä.

Toinen vinkki liittyy ruokien jakamiseen eri päiviksi.

– Aattoiltana voisi panostaa esimerkiksi vain alkuruokiin ja joulupäivänä laatikoihin. Kolmessa päivässä ehtii syödä jo aika monta lajia, Palssa toteaa.

Vanha hyvä neuvo on myös se, että ateriointiin kannattaa käyttää aikaa ja suupalat pureskella huolella.

Vaikka juhlapyhiin kuuluu rento laiskottelu, liikuntaa ei kannata unohtaa. Palssan mukaan leppoisa kävely tekee myös vatsalle hyvää.

Ärtyvän suolen oloa voi myös yrittää helpottaa ruoansulatusentsyymeillä, joita saa esimerkiksi luontaistuotekaupoista.

– Niistä ei ole mitään haittaa, sillä ne sisältävät samoja entsyymejä, joita haima ja maksa muutenkin erittävät, Palssa sanoo.

Turvotus ja närästys joulun riesana