Elintarvikeala haluaa selkeyttää ilmastomerkintojä

Kuluttajaa pitää auttaa tekemään ilmastoystävällisiä ostopäätöksiä, sanoo joukko elintarvikealan yrityksiä. Nyt ruokakaupassa on vaikea tietää, mitkä tuotteet ovat ympäristön kannalta hyviä valintoja.

- Kuluttajilla on merkittäviä tietoaukkoja siinä, kuinka älyttömän suuri merkitys ruoalla on koko suomalaisen kulutuksen kasvihuonepäästöistä, sanoo Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT:n tutkimuspäällikkö Juha-Matti Katajajuuri.

MTT teetti Taloustutkimuksella viime vuonna kyselyn, johon vastasi runsaat tuhat ihmistä. Vastaajat tiesivät esimerkiksi liikenteen ja asumisen aiheuttamasta ilmastotaakasta, mutta eivät Katajajuuren mukaan ymmärtäneet ruoan ja ravinnon painoarvoa.

Vastaajilla oli myös monenlaisia käsityksiä esimerkiksi pakkausten ilmastokuormasta. Niiden vaikutus on vähäpätöisempi kuin luullaan, Katajajuuri muistuttaa.

MTT ja yritykset haluavat oikaista virheellisiä tietoja. Ne ovat nyt laatineet suositukset elintarvikealan ilmastoviestintään. Lisäksi ne haluavat kehittää alalle yhdenmukaisen hiilijalanjälkimerkin. Nyt käytössä on neljä erilaista noin 40 tuotteessa.