Ensimmäinen hyönteisruoka-aalto ei ottanut tuulta siipien alle – "Isoilla kaupoilla oli ehkä liian isot odotukset"

Hyönteisruuat eivät ole herättäneet juuri kiinnostusta suomalaisissa, kerrotaan S-ryhmästä ja Keskosta. Osa ihmisistä kokeili hyönteistuotteita alkuvuodesta, jolloin niitä oli myös enemmän tarjolla kaupoissa. Uteliaisuuden hiipuessa tuotevalikoimaa on supistettu selvästi molemmissa kauppaketjuissa.

–  Meillä on ollut parhaimmillaan toistakymmentä hyönteistuotetta valikoimissamme, tällä hetkellä enää vain muutamia, kertoo S-ryhmän valikoimajohtaja Katja Tapio.

Hyönteisruokia löytyy satunnaisesti eri K-kaupoista, kertoo Keskon osto- ja myyntijohtaja Aki Erkkilä.

–  Tuotteet eivät ole ehkä saavuttaneet ihan sellaista myyntimenestystä kuin muilla saman tuoteryhmän tuotteilla.

Erkkilän mukaan kuluttajakyselyjen perusteella selviää, että ihmiset suhtautuvat hyönteisruokiin hyvin kaksijakoisesti: osa on kokeillut tai voisi kokeilla niitä, osa taas ei halua maistaakaan.

Hinta haittana

Erkkilän mukaan ihmisiä ovat kiinnostaneet eniten sirkkaleivät ja sirkkaproteiinipatukat. Myös S-ryhmän Tapio mainitsee kelvosti myyviksi tuotteiksi sirkkapatukat ja -leivät sekä suklaasirkat. Tapio kertoo, että Fazerin Sirkkaleivän valmistus on lopetettu lokakuusta lähtien.

–  Me lanseerasimme tälle syysjaksolle Sirkkasämpylän, ja siinä samalla lopetettiin Sirkkaleivän valmistus, vahvistaa Fazer Leipomoiden toimitusjohtaja Markus Hellström.

Innostus sirkkatuotteita kohtaan on laskenut myös Hellströmin mukaan selvästi vuoden mittaan, mutta Fazer ei kuitenkaan ole heittämässä hanskoja tiskiin hyönteisruokien osalta.

Tapio ja Erkkilä arvioivat, ettei aika ollut vielä kypsä hyönteistuotteille.

–  Iso osa väestöstä kokee hyönteistuotteet ehkä vielä liian eksoottisina, mutta varmasti osaltaan myös tuotteiden korkea hinta on karsinut kokeiluja, Tapio toteaa.

Erkkilä ja Tapio arvioivat, että hyönteistuotteet toimivat parhaiten osana jotain tuotetta, esimerkiksi jauhettuna, jolloin kokeilukynnys on todennäköisesti matalin.

Sekä S-ryhmä että Kesko aikovat jatkaa hyönteismarkkinoiden seuraamista.

"Ehkä liian isot odotukset"

Ruohonjuuressa hyönteisiä myytiin "somisteina" ennen kuin niiden myyminen ruuaksi oli Suomessa sallittua. Ruohonjuuren markkinointipäällikön Johanna Koskisen mukaan tuotteiden menekki olikin suurempi, kun tuotteet olivat "laittomia". Ruohonjuuren myynti pieneni, kun isot kaupat ottivat hyönteisruokia valikoimaansa.

–  Isoilla kaupoilla oli ehkä liian isot odotukset, ne ehkä odottivat hyönteisruuan räjäyttävän potin. Mielestäni nyt ollaan hyvällä ja pikkuhiljaa etenevällä matkalla. Hyönteisruuat eivät ole vielä mikään bisnes meillekään, myynti on hyvin pientä verrattuna tuotteisiin, joilla on merkittävä myynti. Sirkat ja hyönteisruuat ovat kuitenkin myyntiään tärkeämpi tuoteryhmä.

Prismassa ei ole paras osumatarkkuus

Hyönteistuotteita valmistavan Entiksen toimitusjohtajan Samuli Taskilan mukaan hyönteisruokien menekki on sellaista kuin he olivat ajatelleetkin. Myös hän muistuttaa tuotteiden olevan vielä melko kalliita ja että hyönteisruokiin totutteleminen vie ihmisiltä aikaa.

–  Kauanko kasvisruuan yleistymiseen on mennyt? Nyt ollaan siinä pisteessä, että isot massat käyttävät kasvisruokaa osittain ruokavalionaan. Näkisin, että tämä on aika tyypillinen tilanne uudella alalla.

Finsectin toimitusjohtajan Antti Reenin mielestä heidän sirkkatuotteensa ovat käyneet kaupaksi kohtuullisen hyvin, vaikka kauppa voisi aina käydä paremminkin.

Reenin mukaan alalla on osin etsikkoaika: missä hyönteisruuat menisivät kaupaksi ja millaisessa muodossa?

Reen ei usko suurten kauppojen olevan nyt otollisin paikka hyönteisruuille.

–  Uskomme, että osumatarkkuus on jossain muualla parempi kuin esimerkiksi Prismassa. Mutta ehkä jonain päivänä sielläkin tuotteemme menevät vauhdilla.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.