Finland Ice Marathon alkaa - ratamestari kertoo plussat ja miinukset

Ratamestari Kai Ahon on pidettävä nyt päänsä kylmänä: Pohjois-Savon Liikunnan ja Kuopion Luisteluseuran järjestämä Finland Ice Marathon alkaa ensi keskiviikkona Kuopiossa ja sunnuntaina sateli kosteaa lunta.

34. Finland Ice Marathon kestää ensi keskiviikosta lauantaihin eli 22.–25. helmikuuta Kuopion matkustajasatamassa. Kisaan odotetaan yli kuuttasataa luistelijaa.

Luonnonolot eivät suosineet parina viime talvena jäämaratonia, mutta nyt ensimmäinen rataosuus avautui jo tammikuun alkupuolella. Viime lauantaina Kallaveden luonnonjääradalla avautui Itkonniemen lenkki, mikä venytti radan kokonaispituudeksi 12,5 kilometriä. Viime talvena rata oli paljon lyhyempi – tosin silloin jää oli laadukasta.

– Tänä talvena radan teko on ollut nopeampaa, mutta toisaalta jään laatu voisi olla parempi. Nyt on paljon valkeaa jäätä, joka ei kestä kulutusta hyvin, Aho kertoo.

– Ratoja saadaan valmiiksi pala kerrallaan, jolloin luistelijat pääsevät äkkiä jäälle. Rata on leveä eikä reunoilla saa olla lumivalleja. Reunan lumivallit painaisivat jäätä, jolloin radan jää halkeilisi ja radalle nousisi vettä.

Radan tekeminen maksaa Ahon mukaan liki 50 000 euroa. Töissä on muutamia työntekijöitä ja talkoolaisia.

Työturvallisuus on ratamestarin mukaan tärkein asia. Jos heikko jää pääsee yllättämään työkoneet ja -miehet, vitsit ovat vähissä.

– Ensin käytetään kevyempää kalustoa ja viimeksi raskaampaa traktoria, jossa on aura ja höylä, hän selvittää.

Työvaiheet pitää ajoittaa huolellisesti muun muassa tiettyjen pakkasrajojen mukaan. Vaikka maakrapu luulisi, että kova pakkanen olisi eduksi jään paksuntamiselle sille vettä pumppaamalla, niin ei ole.

– Kovalla pakkasella jää ei hitsaudu. Silloin tehty uusi jääkerros irtoaa vanhan jään päältä helposti, kuin levynä. Aho huomauttaa.

Aho työskentelee Kuopion kaupungin liikelaitoksessa Mestarissa työnjohtajana.

Hän on kansainvälisen tason ammattilainen luonnonluisteluratojen tekijänä. Hän on käynyt luistelun Mekassa Hollannissa hakemassa oppia. Vastavuoroisesti häneltä on haettu neuvoja itäisestä naapurimaasta.

– Takavuosina Kuopiossa kävi venäläisiä, joille kerroin jääratojen tekemisen menetelmistä, Aho sanoo.

Ratamestari on ollut pitkään mukana touhuissa.

– Aloitin jääradan apupoikana 1988, Aho naurahtaa.

Myös Mestarin työmiehellä Aarre Miettisellä on pitkä kokemus jääradan tekemisessä. Hänkin aloitti hommat samoihin aikoihin kuin Aho. Hän tietää radanteon ongelmakohdat.

– Kuopionlahdella on karikko, joka nostaa helposti vettä jäälle.

Jos luonto suosii, tapahtuman hyvät ennusmerkit toteutuvat tällä viikolla. Koululaisluisteluun on tulossa taas tuhansia koululaisia molempina päivinä. Kuutamoluistelu on perinteisesti ohjelmassa ensi perjantai-iltana. Lasten Minimarathon on ensi lauantaina.

Nastapyöräily järjestetään nyt toista kertaa perjantaina, vastaavaa kisaa ei ole järjestäjien tiedon mukaan järjestetty missään muualla maailmassa.

Nastapyöräilyn 100 kilometrin matkalle on jo ilmoittautunut Kuopion Luisteluseuraa edustava Jarmo Rissanen.

Tapahtuman luistelun kilpailu- ja kuntomatkat ovat ensi lauantaina. Matkavalintoja on runsaasti ja kaikenkuntoisille harrastajille sopivasti. Kuninkuusmatka 200 kilometriä on savolaisittain ennakko-odotuksissa varsin mielenkiintoinen. Päämatkan voitosta ja Suomen mestaruudesta taistelevat muun muassa Kuopion Luisteluseuran Antero Kotijärvi ja Jarkko Koponen sekä Leppävirran Urheilijoiden Ossi Sippu.

Tapahtuma on ainutlaatuinen maailmassa, tapahtumaviikko on liikuttanut noin 350 000 luistelijaa historiansa aikana. Ennen ja jälkeen ratoja ovat käyttäneet muut.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.