Grahn-Laasonen ymmärtää ilmastolakkoilevia koululaisia – Opetushallitus ei hyväksy toistuvaa lakkoilua

Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen (kok.) pitää koululaisten ilmastolakon viestiä tärkeänä. Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto puolestaan pohtivat, miten nuorten halu yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen huomioitaisiin jatkossa.

Perjantaina järjestettävillä koululakkotapahtumilla nuoret osoittavat mieltään ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi 16-vuotiaan ruotsalaisen Greta Thunbergin innoittamana.

Helsingissä on suunniteltu marssi Senaatintorilta eduskuntatalolle. Myös monilla muilla paikkakunnilla on kutsuttu koolle mielenilmauksia esimerkiksi toreille ja kaupungintaloille. Tapahtumista vastaavat paikalliset toimijat.

Grahn-Laasonen ei ota suoraan kantaa siihen, saavatko koululaiset olla poissa koulusta ilmastonmuutoksen vastustamisen vuoksi.

– Ymmärrän hyvin, jos poissaololupa myönnetään tähän tarkoitukseen. Toivon, että koulut ja opiskelijat yhdessä sopivat tämän asian ja hyvät käytännöt siten, että opiskelu ei vaarannu, ministeri vastaa STT:lle sähköpostitse.

Opetushallitus: Toistuvat poissaolot eivät hyväksyttäviä

Koulut päättävät opetuksen järjestämisestä ja poissaoloista itsenäisesti. Sen vuoksi ne eivät ole juuri olleet yhteydessä Opetushallitukseen ilmastolakon vuoksi, kertoo johtaja Anni Miettunen.

Esimerkiksi Turun koululaiset saivat kaupungilta luvan osallistua ilmastolakkoon huoltajien poissaololuvalla.

–  Ehkä eniten keskustelua on ollut siitä, että koulut tekevät erilaisia päätöksiä. Opetuksen tilanne voi vaikuttaa koulujen harkintaan, Miettunen pohtii.

Oppilaiden ilmastolakko on Miettusen mukaan teema, joka liittyy muun muassa kestävään kehitykseen ja yhteiskunnalliseen osallistumiseen. Ne sisältyvät esimerkiksi lukion opetussuunnitelmaan.

Opetushallituksen mukaan toistuvat lakkopoissaolot eivät kuitenkaan ole oikea keino mielenilmaisuun. Ruotsissa Thunberg on osoittanut mieltään maan valtiopäivätalolla jatkuvasti.

Suomen ilmastolakko on toistaiseksi yhden päivän mielenilmaus osana kansainvälistä tempausta. Muina vaikuttamiskeinoina Opetushallitus pohtisi kouluopetuksen menetelmiä, joilla osaaminen karttuu opetussuunnitelman mukaan.

–  Opiskelijan vapaa-ajan toiminta on asia erikseen, Miettunen lisää.

Vanhempainliitto kannustaa kuuntelemaan nuoria

Paikallisia koululakkouhkauksia on aiemmin esiintynyt sisäilma- ja homeongelmiin liittyen. Niiden yhteydessä Suomen Vanhempainliitto oli tekemisissä koululaisten vanhempien kanssa. Ilmastolakon vuoksi liittoon ei kuitenkaan ole oltu yhteydessä, kertoo viestinnän asiantuntija Leena Herlevi-Valtonen.

Liitto ei kannusta poissaoloon koulusta, mutta se pitää kysymystä nuorten vaikutusmahdollisuuksista tärkeänä.

–  Jos haluamme, että nuoret ovat yhteiskunnassa aktiivisia, kyllähän meidän täytyy tukea heitä silloin, kun nuorilla on tahtoa vaikuttaa, Herlevi-Valtonen sanoo.

Hän arvioi, että nuorten parissa on turhautumista siihen, että heitä ei kuunnella aidosti. Esimerkiksi hän nostaa kansalaisaloitteen maksuttomasta toisen asteen koulutuksesta, joka kaatui eduskunnassa.

Vanhempainliitto toivookin, että koulut ja vanhemmat vahvistavat dialogia oppilaiden kanssa. Herlevi-Valtosen mukaan sille on tarvetta, jos ilmastolakkoilusta tulee Thunbergin innoittamana toistuvaa toimintaa.

– Silloin lähtisin yhteiseen pöytään juttelemaan, että miten tähän suhtaudutaan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.