Höyryjuna Ukko-Pekka kyyditsi matkustajia Kelloniemeen

Kuopion asemalla seisoo yhdeksän vaunua ilman veturia. Pienen odottelun jälkeen paikalle porhaltaa 70-vuotias höyryveturi Ukko-Pekka, joka asettuu letkan ensimmäiseksi. Veturinkuljettaja Marko Hakanpää hyppää ulos ja kiinnittää vaunuletkan veturiin.

Lähtöluvan jälkeen juna lähtee kolisten liikkeelle kohti Kelloniemeä. Emil Sarantila alkaa lapioida hiiliä uuniin ja syöttää vettä kattilaan. Veturi syö hiiltä 1,7 tonnia sadalle kilometrille ja vettä menee kilometrin matkalla sata litraa.

Hakanpään mukaan Ukko-Pekan kokoisia pikajunan vetureita on Suomessa sen lisäksi vain yksi.

Veturissa on todella kuuma. Suurin osa matkalaisista on matkustajavaunujen kyydissä, mutta kuopiolainen Jussi Pöntynen on ostanut lipun matkustaakseen veturissa.

– Lähdin kyytiin, koska en ole aikaisemmin käynyt eikä varmaan heti pääse uudestaan. Minua kiinnostaa tekniikka ja miltä täällä näyttää. Veturin kyytiin ei usein pääse, hän sanoo.

Kyydissä oli myös vanha postivaunu. Kuva: Juha Poutanen
 

Junan oli tarkoitus käydä maanantaina Siikaniemessä, mutta reissu peruuntui radan huonon kunnon takia. Vihje kunnosta tuli vasta edellisen illan tienoilla harrastajan kautta. Raiteistokaaviot eivät ole aina täysin ajan tasalla vähäkäyttöisillä rataosuuksilla.

– Nykyajan suuntaus on se, että jos VR ei jonnekin ajele, niin ratoja ei pidetä kunnossa. Museo-operaattorit törmäävät tähän jatkuvasti, Hakanpää kertoo.

Kelloniemessä rata on ajettavassa kunnossa, vaikkakin vähän ruosteessa. Kun päätepiste saavutetaan, veturi vaihtaa paikkaa ollakseen taas kärjessä takaisin päin lähdettäessä. Ulkopuolella olevat ihmiset pysähtyvät ottamaan kuvia ja osa näyttää tulleen varta vasten paikan päälle kuvaamaan.

Kelloniemen jalkapallokentän kohdalla joudutaan odottamaan pidempi tovi. Ohi pyyhältää kaksi veturia, mutta lupaa lähteä liikkeelle ei vielä saada.

– Raideopastimessa on jokin vika, Hakanpää toteaa.

Niilo (vas.), Antti ja Elias Lipposen mielestä matka Kelloniemeen oli sopivan mittainen retki. Kuva: Juha Poutanen
 

Asemalla junaa on vastassa useita kymmeniä ihmisiä ja juna lähtee pian päivän toiselle kierrokselle Kelloniemeen.

– Kun menemme johonkin kaupunkiin, katsomme sekä pitkiä että lyhyitä pätkiä. Varsinkaan lapsiperheet eivät halua lähteä koko päivän reissulle toisin kuin nostalgian nälkäiset, Hakanpää toteaa.

Edellisen viikon maanantaista asti tien päällä ollleen junan on tarkoitus jatkaa Kuopion ajelun jälkeen Juankoskelle ja sieltä vielä kotivarikolle Kouvolaan, josta matkanteko alkoi.

– Tämä on vanhaa ja hienoa toimivaa tekniikkaa, melkein kuin elävä olento, joka puhkuu ja puhisee. Se on suomalaisen metalliteollisuuden mestariteos, kanttorina päivätyötään tekevä Hakanpää kertoo rakkaudestaan lajiin.

Junaliikenne

Kuopion raiteet

Kelloniemen ja Siikaniemen lisäksi Kuopion keskustan tuntumassa kulkee raiteet Neulaniemeen. Kaikki raiteet ovat palvelleet teollisuutta ja ovat nykyään hyvin vähäisellä käytöllä.

Myös satamaan päin kulkevien raiteiden käyttö on ollut vähäistä.

Raiteita kulkee tehdasalueille, kuten Savon Sellulle, mutta suurin osa rataosuuksista on yksityisiä turvallisuuden takia ja lupien hankkiminen on työlästä.

Henkilöasemalla sekä talli- ja konepaja-alueella pystyy liikkumaan raiteilla, mutta konepajan alueen muuttamisesta asuinkäyttöön on käyty keskustelua.

Ikean suuntaan suunniteltiin raiteistoa lähiliikenteelle, mutta sitä ei ole toistaiseksi toteutettu
 
Lähde: Liikennevirasto

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Kelloniemeen pääsi tiistaina höyryjunalla – katso videolta, kuinka Ukko-Pekka puksuttaa ja viheltää

Uusimmat

Kotimaa

Näkökulma: Huippujen nostaminen ei vaadi sivullisia uhreja – "Voi kysyä, haluammeko pitää yllä sellaisia kulttuureita ja instituutioita, joihin täytyy kasvattaa ja kouluttaa taas uusia ihmisiä nöyryyttämällä"

Rinne STT:lle: Suomen ja EU:n brexit-linjassa ei muutoksia – "Syyskuun lopun takaraja on vain viitteellinen"

Seitsemää nuorta kuljettaneen mopoauton ulosajosta yksi sairaalaan

Kiinalaisista verkkokaupoista tilattujen pakettien pyörittely kääntyi Postille ensi kertaa voitolliseksi

Liesituuletin syttyi palamaan palvelutalossa Helsingissä – asukkaita evakuoitiin

Työntekijöiden kunto rapistuu – Jopa 40 prosenttia suomalaisista on huonokuntoisia

Lännen Media: Suomen Yrittäjät vaatii minimipalkkoja lakiin

Sydänlihastulehduksen voi saada levossakin

Kehityskomissaarin salkku on Urpilaisen kaudella normaalia painavampi, sanovat asiantuntijat

Ajokeli pysyy liukkaana alkuviikon öinä, loppuviikolla sää lämpenee "hauskasti luoteen kautta"

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.