Hallitukseen janoava SDP nokittaa suurimmalla vaalibudjetilla, vihreät hyppää bussiin, tyhjätasku-siniset luottaa sanan voimaan

Kevään vaalikampanjoiden eli eduskunta- ja eurovaalien yhteenlaskettu budjettirohmu on SDP parilla miljoonalla eurolla, toisena tulee kokoomus ja kolmantena keskusta. RKP käyttää kokoonsa nähden kampanjointiin runsaasti, yli miljoonan, ja sijoittuu vertailun neljänneksi.

STT kysyi yhdeksältä eduskuntapuolueelta, miten paljon ne aikovat pistää rahaa vaaleihin sekä millä tavalla ja missä ne aikovat aatettaan mainostaa.

Vaalivoittoa kärkkyvä SDP aikoo laittaa eduskuntavaaleissa likoon eniten, tämänhetkisessä arviossa puolitoista miljoonaa. Edellisissä eduskuntavaaleissa vuonna 2015 SDP:n vaalikampanjan kulut ylittivät Valtiontalouden tarkastusviraston erittelyn mukaan kaksi miljoonaa.

Puolueen mukaan eurovaaleilla ja mahdollisesti järjestettävillä maakuntavaaleilla ei juuri ole vaikutusta eduskuntavaalibudjettiin.

–  Vaalit rahoitetaan pääasiassa puoluetuella. Järjestämme myös varainhankintaa, mutta sen tuotot ovat kuitenkin kampanjasta hyvin pieni osa, sanoo puoluesihteeri Antton Rönnholm.

Hän kertoo, että eduskuntavaalien sosiaalisen median kampanjaan käytetään suhteellisesti enemmän kuin edellisellä kerralla.

–  Facebookin ja muun sosiaalisen median rooli kampanjoinnissa on entistä suurempi. Suurimmat rahasummat menevät kuitenkin tv-mainontaan ja maakuntalehtimainontaan eli perinteinen media on yhä tärkeä, hän toteaa.

Kokoomuksen talousarvio

Suurimman puolueen paikasta demareiden kanssa kamppaileva kokoomus arvioi kevään eduskuntavaalien budjetikseen noin 1,2 miljoonaa. Se on hivenen enemmän kuin aiemmin. Eurovaalien läheisyys ei juuri vaikuta eduskuntavaaleissa käytettävään rahaan. Eurovaaleihin kokoomus varaa kevääksi noin 400  000 euroa. Edellisissä eurovaaleissa kokoomus käytti rahaa lähes 600  000 euroa, käy ilmi Valtiontalouden tarkastusviraston luvuista.

–  Eduskuntavaalit on selkeä prioriteetti ja niihin käytetään, mikä katsotaan järkeväksi käyttää, puoluesihteeri Janne Pesonen muotoilee.

Hän kertoo puolueen kasanneen rahoitusta koko kuluvan vaalikauden. Suurin rahoituslähde on puoluetuki. Puolue ei aio ottaa lainaa vaaleja varten.

Vaalikampanjan mainonnassa sosiaalisen median ja verkkomainonnan suhteellinen painoarvo kasvaa. Kokoomus ei silti hylkää perinteistä mediaa, Pesonen lupaa.

Osin yhteiskampanja eurovaalien kanssa

Keskusta on budjetoinut eduskunta-, euro- ja maakuntavaaleihin yhteensä noin 1,6 miljoonaa euroa. Talousarvion pääpaino on eduskuntavaaleissa, kertoo poliittinen asiantuntija Ilkka Miettinen.

–  Haemme vaalivalmisteluissa tehokkuutta sillä, että mahdollisuuksien mukaan eri kampanjoiden osia valmistellaan yhdessä, hän sanoo.

Pankinjohtajan pakeille puolue ei aio mennä, sillä lainaa ei oteta.

–  Olemme linjanneet, että pidämme puolueen velattomana myös vuonna 2019.

Keskustankin vaalibudjetin ytimessä on puoluetuki.

Perinteiset mainonnan välineet, televisio, lehdet ja ulkomainonta, saavat rinnalleen yhä kasvavan digitaalisen markkinoinnin osuuden.

–  Sosiaalinen media on keskeisessä roolissa vaalikampanjoissa ja viestinnässä. Sosiaalinen media on muuttanut jo ja muuttaa vaalien markkinointia. Parhaiten tämä näkyy ehdokkaidemme omissa kampanjoissa, Miettinen sanoo.

Mennään bussilla ympäri Suomen

Puheenjohtajakriisissä rypeneiden ja toipumaan päin olevien vihreiden puoluesihteeri Lasse Miettinen hehkuttaa puolueen yhdistävän eduskunta- ja eurovaalit "kaikkien aikojen kampanjaan", jonka yhteenlaskettu talousarvio on noin 900  000 euroa.

–  Käymme vaaleihin tilanteesta, jossa takana on keväällä 2015 saavutettu vihreiden tähänastisen historian paras eduskuntavaalitulos. Se tuo kipeästi kaivattua liikkumavaraa erittäin tiukkaan talouteemme.

Puoluetuen määrä nousee tai laskee suoraan eduskuntavaalimenestyksen eli kansanedustajapaikkojen lukumäärän mukaisesti. Valtioneuvoston myöntämä yhteenlaskettu avustussumma kaikille puolueille on ollut esimerkiksi tälle vuodelle noin 30 miljoonaa.

Vihreiden Miettinen arvioi, että puolue ottaa vaalilainaa 200  000–300  000 euroa.

Puolue ei juuri aio ostaa mainoksia paperiseen mediaan. Sosiaalisen median ja digimarkkinoinnin merkitys vastaavasti kasvaa. Vihreää sanomaa julistetaan bussikiertueella, jonka aikana matkustetaan pitkin poikin Suomea.

Laskevin talousarvioin, mutta sanan voimalla

Perussuomalaisten kanssa gallupkannatuksessa tasavahvasti kilpaileva vasemmistoliitto aikoo pistää eduskuntavaaleihin noin 700  000 euroa, mikä on saman verran kuin edelliskerralla. Velkaa ei oteta. Puoluesihteeri Joonas Leppänen kertoo, että sosiaalisen median osuus on merkittävästi suurempi kuin viime vaaleissa.

–  Mainonnan kustannuksia pyritään rajoittamaan tarkemmalla ja paremmalla kohdennuksella.

Puolueen eurovaalibudjetti on ensi keväänä 200  000 euroa, joka on selvästi vähemmän kuin viime kerralla. Edellisten eurovaalien kulut olivat yli 360  000 euroa.

Perussuomalaisten eduskuntavaalibudjetti on noin 550  000 euroa, joka on hitusen vähemmän kuin edellisten vaalien toteutuneet kulut. Puolue käyttää kampanjaan puoluetukea. Erillistä varainhankintaa ei järjestetä.

Perussuomalaiset ei avaa mainosstrategiaansa, sanoo puoluesihteeri Riikka Slunga-Poutsalo.

–  Tähän emme halua tässä vaiheessa eritellysti vastata. Sosiaalinen media on meillä ollut jo pitkään normaali tiedonvälityskeino, eikä mikään vaalien erityistyökalu.

Puolueen eurovaalibudjetti putoaa selvästi, sillä se karkeasti puolittuu viiden vuoden takaisista liki 700  000 euron toteutuneista kuluista.

Perussuomalaisista erkaantunut siniset lähtee eduskuntavaaleihin vaatimattomalla 50  000–100  000 euron suunnitelmalla. Eurovaalien kampanjasummaa ei vielä ole määritelty, mutta se on eduskuntavaaleja pienempi.

–  Sinisethän ei saa lainkaan puoluetukea, joten käymme vaalikamppailumme sanan voimalla rahan voimaa vastaan, kuvailee puheenjohtaja Sampo Terho.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Kotimaa

Poliisiylijohtaja Seppo Kolehmainen vaikuttaa valehdelleen Ylen juttujen perusteella – oikeusoppinut: virkamiehen täytyy pitää suunsa supussa salaisista asiakirjoista

Ex-sisäministeri lisää painetta al-Holin palautuksissa Marinille ja Kulmunille – "Ei ole vain ulkoministerin asia"

Ulkoministeri Haavisto: Tällä hetkellä konkreettista operaatiota al-Holin palautuksista ei ole

Hallituspuolueiden kansanedustajat eri linjoilla al-Holin suomalaisten asiassa: Keskusta torjumassa kotiuttamisen, vihreät tuomassa ainakin lapset Suomeen

Komission vihreä suunnitelma kiristää ilmastotavoitteita ja kertoo, miten niihin on tarkoitus päästä

Entinen pääministeri Rinne on valittu eduskunnan ensimmäiseksi varapuhemieheksi

Helsingin kaupungin asuntotuotannon ex-pomo kohteli alaistaan vähättelevästi ja loukkaavasti – myös kaupungille tuomio työturvallisuusrikoksesta

Lapsiasiavaltuutettu moittii Suomea hidastelusta lasten palautuksissa al-Holista – "Prosessi on ollut tuskaisen hidas"

Hallituspuolueet eivät kerro kantaansa lasten palautuksiin

Verottajan asiakaspalvelulle moitteet apulaisoikeusasiamieheltä – toimistossa pitkät jonot ja osaan puheluista ei vastattu ollenkaan

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.