Harvaa tuotetta mainostetaan tuoksulla Suomessa

Maailmalla yleistynyt tuoksumarkkinointi on Suomessa yhä harvinaista.

Markkinoinnin alalla toimivan KA Järvenpään toimitusjohtaja Janne Järvenpää kuvaa tuoksumarkkinointibisnestä Suomessa "säälittävän pieneksi". Hän sanoo, että mainostoimistoilta puuttuu yleisestikin rohkeutta kokeilla uusia asioita. Tuoksujen myös pelätään herättävän ärtymystä asiakkaissa.

- Suomessa tuoksuyliherkät ovat varsin kuuluva väestönosa, Järvenpää sanoo.

Ideairin hallituksen puheenjohtaja Antti Pasila sanoo, että Suomessa markkinointi yleisestikin on varovaista. Joitakin ihmisiä ärsyttäviä elementtejä, kuten voimakasta musiikkia tai valojakaan, ei uskalleta käyttää. Ideair myy nykyään muun muassa tuoksumarkkinointiin liittyviä konsultointipalveluita - ulkomaille, kuten Keski-Eurooppaan ja Aasiaan. Suomessa kysyntää tuoksumarkkinoinnille ei oikein riittänyt.

Pasila kertoo, että yrityksen ulkomaiset asiakkaat ovat usein isoja alkoholi- tai parfyymituottajia tai pesuainevalmistajia. Mukana on kuitenkin pieniä kahviloita, jotka haluavat "satsata atmosfääriin".

Esimerkiksi uutta pyykinpesuainetuoksua voidaan markkinoida levittämällä tuotteen hajua myymälään. Sama toimii myös makujen kanssa: esimerkiksi keksejä tai makeisia voidaan myydä paremmin, jos myymälässä leijailee suklaan tuoksu.

Maailmalla moni tunnettu brändi on liittänyt itsensä tuoksuun. Tästä ovat tunnettuja muun muassa Singapore Airlines -lentoyhtiö ja autonvalmistaja Rolls Royce. Suomessa esimerkiksi Holiday Inn -hotelliketju on käyttänyt tuoksumarkkinointia.

Tuoksumarkkinoinnin alalla toimivien yritysten mukaan Suomessa markkinoinnissa käytetyimmät tuoksut liittyvät luontoon.

Pasila sanoo, että maailmalla bisnes kasvaa. Suomessa toimiva Järvenpää sanoo, että Suomessa junnataan paikallaan.

Alkunsa bisnes on saanut Pasilan mukaan Yhdysvalloista 2000-luvun alussa, vaikka asiakkaita on houkuteltu luontaisten tuoksujen avulla kahviloihin jo vuosisatoja.