Hiilijalanjäljelle etsitään yhteistä merkkiä

Elintarvikkeiden hiilijalanjälkeä merkitään yhä kirjavammin. Lähitulevaisuudessa ei ole syntymässä yhtä kansainvälistä merkkiä, joka kertoisi tuotteen ilmastokuormasta.

Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen selvitys paljasti, että elintarvikkeiden hiilijalanjäljen laskentatavat vaihtelevat paljon eri puolilla maailmaa.

Suomessa omat merkkinsä ovat kehittäneet Fazer ja Raisio, jonka merkkiä käyttää myös Hunajayhtymä.

Suomessa myytävistä elintarvikkeista reilussa 30:ssä on hiilimerkintä. Merkkiä käytetään esimerkiksi joidenkin kaurahiutaleiden, keksien ja leipien pakkauksissa. Osa yrityksistä kertoo tuotteidensa hiilijalanjäljistä kotisivuillaan, vaikka tuotepakkauksissa merkkiä ei olisikaan.

- Tällä hetkellä ylivoimaisesti eniten käytetty ympäristömerkintätyyppi elintarvikkeissa on hiilimerkintä. Sen kehittäminen yhtenäiseksi suomalaisesta näkökulmasta olisi nyt järkevää, vaikkei hiilijalanjälki kerrokaan kaikkea ympäristövaikutuksista, painottaa Climate Communication I -hankkeen vastuullinen johtaja Juha-Matti Katajajuuri.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.