Huomiovalot eivät riitä lumipyryssä

Uusien autojen huomiovalot eli niin kutsutut päivävalot ovat poliisin mielestä hengenvaaralliset lumipyrykelillä.

Heinäkuun 2011 jälkeen uusissa tyyppihyväksytyissä henkilö- ja pakettiautoissa on tullut olla päiväkäyttöön tarkoitetut huomiovalot. EU-direktiivin mukaan huomiovalojen kanssa yhtä aikaa eivät kytkeydy päälle sen enempää etu- kuin takavalotkaan.

Uudistus on tehty kulutuksen ja päästöjen vähentämiseksi.

- Uudet led-valot ovat nykyään erittäin iso ongelma liikenteessä. Kun sataa tai lumi lentää, on katastrofin ainekset, jos autoissa ei pala takavalot, kenttäjohtaja Erkki Manninen Pohjois-Savon poliisista sanoo.

Poliisi on havahtunut ongelmaan juuri tänä talvena ympäri Suomen. Viikko sitten Helsingin kolarisumassa oli monia autoja, jotka ajoivat vain päivävaloilla. Viikonloppuna poliisi tuskaili Pohjois-Savossa lähes näkymättömien autojen kanssa.

- Ongelma on tullut ilmi tänä talvena, kun uusien autojen määrä alkaa olla jo suuri.

Etuvalot, takavalot ja vielä takasumuvalokin päälle

Pelkillä päivävaloilla ajaminen pyryssä on vaarallista. Huonolla kelillä näkymiseen tarvittaisiin etu- ja takavalot ja mieluiten vielä myös takasumuvalo päälle.

Kuljettajan pitää hoksata uudella autolla sadekelillä ajaessa kytkeä siis itse toiset valot päälle.

Poliisi neuvoo käyttämään rohkeasti pyrykelillä myös takasumuvaloa - myös päivällä, jos keli sitä edellyttää.

Eivät lämmitä, eivät sulata

Led-valoissa piilee toinenkin riski. Ne ovat niin pienitehoisia, ettei niiden pinta lämpene. Vanhanajan hehkupolttimot sulattavat roiskuvan lumen umpioiden pinnalta toisin kuin led-valot.

- Lumi tarttuu valojen umpioihin eivätkä led-valot sulata sitä pois.

Lumi peittää tällä tavoin huonolla kelillä tai pitkässä ajossa etenkin takavalot sekä rekisterikilven valon.

Kuljettajan pitäisi hoksata pysähtyä väliajoin ja puhdistaa umpiot lumesta.