Iäkkään kuljettajan vakavan kohtauksen syy on useimmiten sydämessä

Kuolonkolariin johtaneen sairauskohtauksen saaneista iäkkäistä kuljettajista suurimmalla osalla oli ennalta tiedossa sairauskohtauksen riski oman perussairautensa vuoksi.

Iäkkäiden kuljettajien sairauskohtausten yleisimmät syy kuolonkolareissa ovat sydänperäisiä kuten sydänkohtaus tai rytmihäiriö. Ne ovat syynä jopa 58–71 prosenttiin tapauksista riippuen kuljettajan iästä.

Asian tutki Pohjois-Savon liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnan lääkärijäsen Juhani Kalsi käymällä läpi 60-vuotiaiden ja sitä vanhempien kuljettajien kuolonkolareiden onnettomuustutkinnat viideltä vuodelta.

Kalsi on silmätautien erikoistuva lääkäri Kuopion yliopistollisesta sairaalassa ja hän käsittelee ajoterveysasioita työssään viikoittain.

– 60–74-vuotiaista sairauskohtaus tuli yllätyksenä vain 28 prosentille. Suurimmalla osalla riskit olivat tiedossa.

– 75-vuotiaille tai sitä vanhemmille sairauskohtaus tuli yllätyksensä 39 prosentille. Tiedossa ei ole, miksi heillä osuus oli isompi. Voi olla, että iäkkäimmistä kuljettajista oli jo tarkastuksissa seulottu suuririskiset joukosta.

Vanhimmissa kuljettajissa voi olla jäljellä tervaskanto-tyyppejä, joille vakava kohtaus liikenteessä tulee hyvin yllättäen.

– Lisäksi ero voi johtua siitä, että 75-vuotiailla ja sitä vanhemmilla sairauskohtauksen syynä oli muita useammin aivotapahtuma tai äkillinen aortan repeytyminen. Niistä osa on sairauskohtauksia, joissa ensimmäinen oire voi olla äkkikuolema.

Aivotapahtuma tarkoittaa esimerkiksi aivoinfarktia tai aivoverenvuotoa.

Ajoterveys otettava vakavasti

Kalsin mukaan tilanne on huolestuttava. Onnettomuustutkinnat ovat osoittaneet liikenteessä olevan kuljettajia, joiden ajoterveys on ollut erittäin merkittävästi heikentynyt ilman, että siihen olisi kukaan puuttunut.

Vaikka kaikkia sairauskohtauksia ei pystytä ennustamaan, Kalsin mukaan ajoterveyden edistämisessä olisi paljon vielä tehtävissä. Kyse on kaikkien turvallisuudesta, sillä kuljettajan tila on taustatekijänä noin 60–80 prosentissa kuolonkolareista.

– Pitkä ja virheetön ajohistoria ei auta, jos ajoterveys sairauksien vuoksi heikentyy, Kalsi sanoo.

– Ajoterveyden arviointi on tällä hetkellä liian näkökeskeistä. Puolet lääkärien ilmoituksista poliisille tulee silmälääkäreiltä, joilla on selkeät rajat puuttumiseen.

Kalsi kannattaisi Suomeen liikennelääkärijärjestelmää, jossa lääkäreille koulutettaisiin ennen työuraa ja sen aikana ajoterveysasioita nykyistä enemmän. Helsingissä toimii jo HYKS:n ajopoli, josta lääkärit saavat konsultointiapua tapauksissa.

– Kun iäkäs kuljettaja joutuu liikenneonnettomuuteen, kaikkien heidän ajoterveytensä tulisi tutkia, Kalsi esittää.

Poliisien havaintojen mukaan iäkkäiden kuljettajien erilaiset havaintovirheet kuten väärään ajosuuntaan ajaminen ja ongelmat risteyskäyttäytymisessä ovat lisääntyneet.

– Havaintovirhe ei ole sama kuin aistinelinten sairaus. Asiassa voi pohtia, onko kyse jo pre-dementiasta eli Alzheimer-muutosten yleistymisestä. Tätä ei vielä tiedetä, Kalsi sanoo.

Muistisairaiden määrä on yhteiskunnassa kasvanut. Ilmiö voi näkyä liikenteessä jo varhaisvaiheessaan.

Rikoskomisario Heikki Mansikka-aho Itä-Suomen poliisista sanoo, että poliisin ja lääkärien yhteistyö on jo paljon kehittynyt, mutta toimintatapoihin kaivataan vielä parannuksia.

– Meillä on yhteiset asiakkaat ja yhteinen vastuu. Toimijoilla tulisi olla myös yhtenäiset käytännön ja selkeät prosessit, miten ongelmiin puututaan.

Osaltaan yhteisiä näkemyksiä toimijat hakivat keskiviikkona Kuopiossa, jossa Pohjois-Savon ely-keskus järjesti keskiviikkona Itä-Suomen liikenneturvallisuusfoorumin Kuopiossa.

Aiheina olivat ajoterveyden ja ikääntyvien kuljettajien lisäksi uudet sähköiset liikkumisvälineet sekä suojatiet ja hidasteet.

Pohjois-Savossa on tänä vuonna menehtynyt liikenteessä jo 15 ihmistä ja Etelä-Savossa neljä.

Koko Suomessa tämän vuoden liikennekuolemista joka toiseen arvioidaan liittyneen ongelmia ajoterveydessä. Asia tarkentuu myöhemmin.

Liikenteessä itsemurhan tehneillä usein jo aiempia ongelmia

Päihtyneiden pyöräilijöiden kuolonkolarit lisääntyneet

Kuolonkolari: Kuljettaja ei voinut havaita rullaluistelijaa

Kuolonkolarit: Kova nopeus mukana syynä yli 40 prosentissa