Outo pysäköintisakko yllätti: "Ihmiset luulevat tekevänsä hyvän työn, kun jättävät liikenteelle enemmän tilaa, mutta se on lain vastaista"

Kuopiolaista Jari Heimosta odotti ikävä yllätys auton tuulilasilla, kun hän oli pysäköinyt autonsa tuttuun tapaan kotikadullaan Niiralassa. Tällä kertaa siitä oli tullut sakot maastoliikennelain nojalla.

– Vähän yli puolet autosta oli metsän puolella ja puolet ajoradalla, Heimonen kertoo.

Maastoliikennelailla suojellaan kaupungin viheralueita, sillä niiden kunnostustöistä tulee kustannuksia.

Heimosen mukaan hänen kotikadullaan on kuitenkin kaupungin sorasta tekemä levike, missä on aikaisemmin saanut pitää autoja.

Heimosta ihmetyttää äkkiarvaamatta tullut sakko.

– Eikö olisi ensin voinut antaa kirjallisen huomautuksen, että oletteko huomioineet, että asiat ovat muuttuneet?

Kuopion kaupungilta kuitenkin sanotaan, ettei kaupunki ole tiukentanut säädöksiään eikä pysäköinnin valvonnan käytäntöihin ole tullut muutoksia.

– Maastopysäköinnistä on reilut kymmenkunta vuotta ollut oikeuskäytäntö. Virkatoiminnan perusta lähtee siitä, että on Kuopion hallinto-oikeuden täysistunnon ratkaisu vuodelta 2004, jota on säännönmukaisesti valvottu, lakimies Mika Mäkäräinen kertoo.

– Ratkaisu on, että kadun vieressä oleva viheralue tulkitaan maastoliikennelain mukaiseksi maastoksi, jossa ei saa pysäköidä ilman maanomistajan lupaa.

Mäkäräisen mukaan linja on samanlainen koko Suomessa. Hän toteaa, että ihmiset eivät silti tunnu tiedostavan, ettei viheralueille saa pysäköidä.

– Ihmiset luulevat tekevänsä hyvän työn, kun jättävät liikenteelle enemmän tilaa, mutta se on lain vastaista.

Mäkäräinen ei ota kantaa Heimosen kotikatuun, koska ei tunne yksittäisten katujen tilannetta. Hän kuitenkin lisää, että maastoliikennelaki koskee kaikkia katuja, eikä siitä ole poikkeuksia.

Tarkastajat tekevät pysäköinnin valvontaa virkavastuulla, ja he arvioivat olosuhteiden perusteella, mikä täyttää maastopysäköinnin tunnusmerkit.

Yleiseksi ohjeeksi Mika Mäkäräinen sanoo, että ajoneuvo kannattaa pysäköidä niin, että sen kaikki renkaat ovat kadulla. Silloin ei ongelmia tule maastoliikennelain nojalla.

Jos auton kokonaan pysäköinti kadulle näyttää olevan vaaraksi muulle liikenteelle, ei autoa saa silloin pysäköidä ollenkaan kyseiseen paikkaan. Mutkat ovat tästä yksi esimerkki.

Mikäli asuinalueella on pahoja ongelmia pysäköinnin kanssa, Mäkäräinen kehottaa tekemään aloitteen kaupungin liikennesuunnitteluun.

Vaihtoehtoja ovat esimerkiksi vuoropysäköinti kadun eri puolilla, sallitun pysäköinnin lisääminen kadulla tai esimerkiksi erilliset pysäköintitaskut.

Ilman lupaa levikkeitä ei kannata ryhtyä rakentamaan.

– Luvattomia levikkeitä on rakennettu tontinhaltijoiden toimesta kaupungin katualueille, ja rakennusvalvonta on pahimmillaan uhkasakon nojalla velvoittanut kunnostamaan niitä takaisin viheralueiksi, Mäkäräinen sanoo.

 

Korjattu 20.12. klo 21.18: Muutettu maastopysäköintilaki oikeaan muotoon maastoliikennelaiksi.