Yli 90-vuotiaita kuskeja jo 150 - sairauskohtausten riski huolestuttaa poliisia

Suomessa on nyt jo 150 yli 90-vuotiasta kuljettajaa, joilla on ajokortti voimassa. Yhtä iäkkäitä kuljettajia ei ole ollut liikenteessä koskaan aiemmin näin paljon.

Väestön vanhetessa myös yli 75-vuotiaiden kuljettajien määrä on merkittävässä nousussa.

Ikääntyneiden kuljettajien määrän kasvaessa myös sairauskohtausten riski liikenteessä lisääntyy. Yleisimpiä liikenteessä sattuneita sairauskohtauksia ovat olleet sydäninfarktit. Poliisi on huolissaan kuitenkin myös tajunnan tilan äkillisistä vaihteluista, joita on tullut ilmi vakavia kolareita tutkittaessa.

Kaikki ei näy tilastoissa

Suomessa sattuu keskimäärin 25 sairauskohtauksesta aiheutuvaa kuolonkolaria vuodessa. Määrän pelätään kasvavan lähivuosina.

Suurin osa tunnistetuista sairauskohtauksista liikenteessä ovat sydänkohtauksia. Sairauskohtauksen saaneet kuljettajat ovat keskimäärin 64-vuotiaita miehiä.

Liikenneturvallisuusasiantuntijat arvioivat, että sairauskohtausten määrä liikenteessä nousee, kun väestö ikääntyy ja liikenteessä on yhä enemmän iäkkäitä kuljettajia.

Sairauskohtausten riski lähtee nousuun yleensä 65–75-vuotiailla, vaikka iäkkäissä on eroja ja osa ikääntyy hyvin terveinä.

Tilastoihin ei välttämättä vielä edes tunnisteta kaikkia sairauskohtauksia. Tiedossa ei myöskään ole, paljonko sairauskohtauksista tai ikääntymiseen liittyvistä toimintarajoitteista aiheutuu vaaratilanteita tai kolareita, jotka eivät päädy onnettomuustutkijalautakuntien tutkintaan.

Tajunnan hämärtymisiä tullut ilmi

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien Pohjois-Savon jäsen, ylikonstaapeli Martti Väänänen Itä-Suomen liikennepoliisista sanoo, että kolaritutkinnoissa ilmi on tullut perinteisten sairauskohtausten lisäksi erilaisia valppauden pettämisiä, jopa tajuttomuuskohtauksia, jotka voivat aiheuttaa tuhoisaa jälkeä liikenteessä.

– Suonenjoen kuolonkolarissa kuljettajan tajunta oli ilmeisesti hetkellisesti hämärtynyt ja auto oli ajautunut oikealle pientareelle hyvin lähelle ojaa.

– Kun kuljettaja havahtui, jyrkät kaartojäljet asvaltissa kertovat hänen ohjanneen auton takaisin tielle. Auto olisi mennyt jyrkästi tien toiselle puolelle ojaan, mutta törmäsi vastaantulijaan.

– Aivan samanlainen tilanne sattui samalla seudulla aiemminkin, kun rekka-auton kuljettaja ajoi ulos tieltä levikkeen kohdalla täysin yllättäen.

– Myös Varkaudesta on kerran tullut tutkintaan kahden rekan törmäys, jossa tukkirekan kuljettaja havahtui vasta, kun ryminä alkoi hänen osuessaan jakeluauton kylkeen.

Kaikissa tapauksissa yhteistä oli se, ettei kuljettaja nukahtanut eikä ollut päihtynyt. Jostain syystä hänelle oli vain kesken ajon tullut hetkellinen tajunnan tason pettäminen.

Vastaavia tapauksia on myös muualta Suomesta. Joissakin tapauksissa silminnäkijät ovat kertoneet oudosta hetkestä, jolloin kuski ei reagoi muuhun, mutta tilanteen havaitessaan tekee jotain hyvin äkillistä, kuten hallitsemattoman korjausliikkeen.

Osaan voi varautua, osa yllättää

Väänänen toivoo ihmisten selvittävän ja seuraavan terveydentilaansa ja miettivän, sopiiko se ajoneuvon kuljettamiseen liikenteessä. Esimerkiksi diabeetikkojen, sydänsairaiden ja useita eri lääkkeitä käyttävien kannattaisi keskustella asiasta lääkärinsä kanssa.

– Sokeritautia sairastava useimmiten tuntee ennalta, jos olo alkaa heikentyä.

– Onnettomuuksissa tulee joskus ilmi kuitenkin myös äkillisiä erikoisia tilanteita, joita kuski ei ole osannut varoa.

Jos on sairastellut pitkään esimerkiksi kovassa kuumeessa tai ollut vakavassa leikkauksessa, senkin jälkeen kunto voi olla huterampi kuin ennen.

– Sairastelu voi väsyttää. Jos kuljettaja yhtään tuntee, että väsyttää, taukoja kannattaa pitää riittävän usein ja käydä ulkona jaloittelemassa.

Ylikomisario Petri Pahkin Itä-Suomen poliisista sanoo, ettei poliisi voi kontrolloida kuljettajien terveyttä.

– Iäkkäillä kuljettajilla on normaalit määräaikaistarkastukset. Terveydenhuollolla on vastuu ajokorttitarkastuksissa arvioida kuljettajien terveyttä ja ajokykyä.

– Kun ikää tulee lisää, yllättävienkin sairauskohtausten mahdollisuus lisääntyy. Samalla tavoin kuin ikääntyvä väestö saa yhä enemmän sairauskohtauksia kotona, se tilanne voi sattua myös liikenteessä.

– Lisäksi joillakin liikenne voi aiheuttaa sellaisia jännitystilanteita, että ne laukaisevat sairauskohtauksen.

Ei kansalaisoikeus

Havaintovirheitä tai sairauskohtauksia voi tosin sattua keski-ikäisille ja nuoremmillekin kuljettajille. Poliisin mukaan yhä ikääntyvässä väestössä asia tulisi kuitenkin ottaa aiempaa paremmin puheeksi.

– Suomessa voisi viritellä keskustelua siitä, ettei ajokortti ole kansalaisoikeus, josta pitää kiinni viimeisen asti. Jos autolla ei pysty enää liikkumaan turvallisesti, pitäisi pohtia julkisia kulkuneuvoja tai muuttamista palvelujen ääreen.

– Auton ylläpitokustannuksista luopumalla ikäihmiset ajavat tarvittaessa myös useita taksimatkoja, Pahkin pohtii.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.