Professori pohtii tulevaisuuden uhkia: Islam vastaan ilmastonmuutos

Islam-asiantuntija ja -tutkija, professori Taneli Kukkonen suhtautuu maltillisesti länsimaissa vellovaan huoleen Isiksestä ja islamin radikalisoitumisesta.

– Minun sukupolvelleni suurin uhka on kuitenkin ilmastonmuutos. Kuinka suuria mullistuksia se lopulta sisältää? Jo nyt on selvää, että monet maailman väkirikkaimmista ja köyhimmistä alueista muuttuvat entistä vaikeammiksi paikoiksi elää.

– Jos sieltä lähtevät todelliset vaellukset liikkeelle, se tietää mullistuksia tähän maailmanjärjestykseen. Siinä mitataan meidän kaikkien ihmisyyttä. Löytyykö muutosvalmiutta vai alkavatko muurit kohota? hän kysyy.

Kukkonen katselee maailmaa ja islamia uskontotieteen ja filosofian laajasta näkökulmasta Abu Dhabista, jossa hän toimii vierailevana filosofian professorina. Joulu toi perheen Suomeen ja Savoon.

Kukkonen muistuttaa, että nykyislamia muokkaa se, että ihmiset liikkuvat yhä enemmän.

– Esimerkiksi englantilaisessa asumalähiössä voi olla muslimeita neljästä maailmakolkasta. Vaikutteita tulee monesta suunnasta: vanhemmat, paikallinen moskeija, kirjalliset aineistot, internet, tiedonvälitys. On kirjavia aineksia mistä valita, ja tilaa radikalisoitumiselle, mutta ei pelkästään sille.

Tässä tilanteessa some toimii kuin ilmasilta, joka kautta syrjäytyneitä länsimaissa kasvaneita musliminuoria tai käännynnäisiä ajautuu radikaaleihin liikkeisiin.

Kukkosen mukaan muun muassa Britanniassa käydään keskustelua siitä, pitäisikö yhteiskunnan selkeämmin tukea maltillisen islamin edustajia, jotta radikalisoitumista voitaisiin paremmin ehkäistä.

– On tärkeää torjua kaikkea muutakin syrjäytymistä yhteiskunnassa.

Toisaalta Kukkosen mukaan Syyriassa islamilaista kalifaattia luovaa Isis on islamilaisessa maailmassa leimattu hylkiöiksi ja rosvojoukoksi.

– Useimmissa analyyseissa epäillään sitä, kuinka kauan tällaista hirmuhallintoa voidaan ylläpitää. Se ei tule määräänsä pitempään kestämään.

Nopeasti yhteen nivoutuva maapallo puskee esiin kaikenlaisia uusia muotoja, jotka voivat olla uskonnollisia, taloudellisia, poliittisia...

– Sitä voi verrata siihen, kuinka työväenliike nousi Euroopassa 1800-luvun lopussa hämmästyttävän nopeasti. Se ei olisi tapahtunut ilman tiedonvälitystä ja ihmisten liikkumista.

Toisenlaista uskontoa harjoittavien ihmisten tunteminen arjessa on hänen mielestään parasta lääkettä ennakkoluuloihin.

– Tilanteessa, jossa eletään yhtenäiskulttuurissa ja jossa ei ole vuorovaikutusta, kohtaa varmimmin vääristyneet mielikuvat.

– Mikään ei rikasta samalla lailla, kun arjen eläminen yhdessä ja kasvaminen siihen, mistä eri kulttuureissa on kyse.

Aatehistorian näkökulmasta islamin, kristinuskon ja juutalaisuuden rakennuspuut ovat yhteiset. Islamin historia on osa länsimaiden historiaa.

Taneli Kukkonen: Savolainen maailmankansalainen

Ylioppilas Kuopion musiikkilukiosta vuonna 1992.

Asunut lapsena Hong Kongissa vanhempien lähetystyökauden takia.

Opiskellut Helsingin yliopistossa Aasian ja Afrikan kielten ja kulttuurin laitoksella. Kirjoittaa ja lukee arabiaa.

Teologian tohtori. Opettanut Victorian (Kanada), Helsingin, Jyväskylän ja Uppsalan yliopistoissa.

Uskontotieteen professori Otagon yliopistossa Dunedinissa Uudessa-Seelannissa. Nyt virkavapaalla ja määräaikaisena filosofian professorina Arabiemiraateissa Abu Dhabissa New Yorkin yliopiston filiaalissa.

Tutkii kreikkalaisen filosofian ja tieteen perintöä keskiajan juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin piirissä.

Kiinnostui alunperin islamilaisesta kulttuurista Ylen dokumentin pohjalta.

Perheeseen kuuluvat kanadalainen puoliso Jessica ja 7- ja 1-vuotiaat pojat Sulevi ja Julian.