Istuminen altistaa sairauksille – hop ylös ja vaihteleviin asentoihin

Istutko paljon päivän aikana? Mieti, kannattaisiko nostaa takapuoli ylös useammin.

Runsas ja pitkäkestoinen, yhtäjaksoinen istuminen vaikuttaa terveyteen haitallisesti muista elintavoista riippumatta, tiedottaa Työterveyslaitos. Haitalliset vaikutukset kohdistuvat kehossa etenkin tuki- ja liikunta- sekä sydän- ja verenkiertoelimistöön.

Työterveyslaitos kampanjoi keväällä nostaakseen istumatyöläiset ylös penkistä. Elokuvateattereissa pyörii tietoisku 23. helmikuuta asti. Sosiaalisessa mediassa – Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa – tempaus jatkuu maaliskuun loppuun.

Tutkimustiedon mukaan jatkuva istuminen ja muu paikallaan olo ovat yhteydessä kohonneeseen kuolemanriskiin, sydän- ja verenkiertoelimistön sairauksiin, aineenvaihduntasairauksiin kuten kakkostyypin diabetekseen, depressioon, syöpäsairauksiin, hengityselimistön sairauksiin sekä tuki- ja liikuntaelimistön ongelmiin.

Istumisen haittoja voi ehkäistä olemalla aktiivinen arjessa ja liikkumalla. Työterveyslaitos muistuttaa, että istumista voidaan vähentää myös organisaatioissa. Työnantajia kehotetaan tarjoamaan sähköisiä työpöytiä, rohkaisemaan taukoliikuntaan ja kannustamaan aktiivisiin palaverikäytäntöihin, kuten kävelykokouksiin. Kokouksissa voi myös seistä.

Joko nousit ylös? Työterveyslaitos muistuttaa, että yhtäkkinen muutos istujasta seisojaksi voi johtaa väliaikaisiin selkäkipuihin. Pitkäaikainen seisominen voi aiheuttaa myös jalkojen turvotusta, koska paikallaan seistessä verenkierron laskimopaluu huonontuu.

Työterveyslaitoksen mukaan istumatyöläinen saavuttaa parhaat terveysvaikutukset, kun hän sekä vähentää istumista että vaihtelee työasentoaan säännöllisesti. Suositus kuuluu, että työntekijällä olisi hyvä olla sekä säädettävä pöytä että kaksi tuolia: normaali ja sellainen, joka mahdollistaa puolittaisen istuma-asennon.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.