JHL huolissaan Kuopion aikeista antaa haastaa omat palvelunsa

Kuopio harkitsee palvelualoitteen ottamista käyttöön kokeiluluontoisesti. Palvelualoite tarkoittaa sitä, että kunta antaa yritykselle tai järjestölle mahdollisuuden esittää vaihtoehtoinen, laadultaan parempi tai kustannuksiltaan edullisempi tapa tuottaa palvelut.

Käyttöönotosta ja ensi vuoden kestävästä kokeilusta on tarkoitus päättää kaupunginvaltuustossa marraskuussa.

Mallissa kunta on velvollinen ottamaan haasteen vastaan ja vertaamaan julkisesti omaa palveluaan haastajan esittämään vaihtoehtoon. Jos yksityinen haaste osoittautuisi vertailussa kunnan palvelua paremmaksi, palvelu pitää kilpailuttaa hankintalain mukaan.

Aloitetta ei voi tehdä lakisääteisistä viranomaistehtävistä, strategisesta johtamisesta ja toiminnasta. Sitä ei voi myöskään tehdä konserniyhtiöiden toiminnasta tai toiminnasta, jota sopimuksen perusteella hoitaa jokin muu ulkopuolinen juridinen henkilö.

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yhdistykset ottivat suunnitelmaan kantaa perjantaina. JHL on huolissaan siitä, että paneutuvatko päättäjät riittävästi palvelualoitteeseen.

Tiedotteen ovat allekirjoittaneet Kuopion kaupungin JHL, Servica JHL ja liiton Itä-Suomen aluetoimisto.

– Tosiasiassa kyseessä on uusi keino ulkoistaa kaupungin palvelutuotantoa, tiedotteessa todetaan.

JHL muistuttaa, että Ruotsissa palvelualoite on käytössä 40 kunnassa kokonaisuudessaan ja osittain 120 kunnassa.

– Laajasta palvelualoitteen käyttöönotosta huolimatta se ei ole tuottanut selkeitä säästöjä kunnille. Suureksi ongelmaksi Ruotsissa koetaan palvelun laadun määritteleminen kilpailutilanteessa. Myös tehtyjen sopimusten purkaminen silloin, kun palvelun laatu ei ole vastannut odotettua, on vaikeaa.

JHL katsoo, että palvelualoite lisää byrokratiaa ja välillisesti kaupungin kustannuksia, koska jatkuva selvitys- ja kilpailutustyö edellyttää hallintohenkilökunnan lisäämistä.