JSN: Pääministerin toiminta voidaan katsoa painostusyritykseksi

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että pääministeri Juha Sipilä (kesk.) toimi Yleisradion suuntaan tavalla, joka oli omiaan rajoittamaan sananvapautta. Neuvosto toteaa lausumassaan, että pääministerin Ylen toimittajalle lähettämien viestien määrää ja sävyä voidaan pitää poikkeuksellisena.

Toimittaja Salla Vuorikoski sai pääministeriltä lukuisia sähköposteja sen jälkeen kun Yle oli julkaissut jutun, jossa kerrottiin, että pääministerin sukulaisilla on omistuksia Katera Steel -yhtiössä, joka oli saanut kaivosyhtiö Terrafamelta tilauksen.

Viestit on JSN:n mukaan mahdollista tulkita painostusyritykseksi. Pääministeri on sittemmin perustellut viestejään sillä, että juttu olisi ollut virheellinen ja että Yle olisi laiminlyönyt oikeutta samanaikaiseen kuulemiseen. JSN huomauttaa, että pääministeri ensimmäisissä viesteissään arvosteli ainoastaan jutun näkökulmaa ja sitä, että Yle käsitteli hänen sukulaisiaan.

JSN huomauttaa, että pääministeri myös kieltäytyi kahden päivän ajan kommentoimasta Ylelle yhteyttää Katera Steeliin.

– Myös tällaista toimintaa voidaan pitää sananvapautta rajoittavana, erityisesti, kun kyseessä on ministeri.

JSN toteaa olevansa huolestunut siitä, että tämän tyyppinen sananvapautta rajoittava toiminta on yleistynyt.

– Ministeritasoisetkin poliitikot ovat alkaneet valikoida tiedotusvälineitä antamalla haastatteluja ja lausuntoja vain tiedotusvälineille, joiden julkaisema journalismi on miellyttänyt heitä. Neuvosto korostaa, että tällainen on demokratiaa rapauttavaa tiedonvälityksen rajoittamista.

Pääministeri sai tahtonsa läpi

JSN antoi samaan jupakkaan liittyvän langettavan päätöksen Yleisradiolle. JSN katsoo, että Yle luovutti journalistista päätösvaltaa ulkopuolelle ja rikkoi siten Journalistin ohjeiden kohtia 2. ja 3.

Päätös langettavasta syntyi äänestyksen jälkeen, jossa äänet jakautuivat 6–6. Äänten mennessä tasan puheenjohtaja Elina Grundströmin ääni ratkaisi. JSN toteaa päätöksessään, että tapauksessa on nähtävissä paljon piirteitä, joita voidaan tulkita siten, että päätoimittaja on taipunut ulkopuoliseen painostukseen. Jutussa ei JSN:n mukaan ollut pääministerin kohdistuvaa erittäin kielteistä julkisuutta eikä myöskään olennaisia asiavirheitä.

– Yle teki tästä huolimatta pääministerin yhteydenottojen jälkeen jutun muokkaamisessa ja sitä seuranneessa aiheen käsittelyssä useita poikkeuksellisia ratkaisuja, jotka myötäilivät pääministerin näkemyksiä.

Toisessa ratkaisussaan Yle sai vapauttavan päätöksen. JSN katsoi, että Yle oli kertonut Terrafame-juttuun tehdyistä muutoksista epäjohdonmukaisesti, mutta että jutussa tai sen alaotsikossa ei ollut virhettä. Pelkästä muokkaamisesta ei ollut välttämätöntä kertoa yleisölle.

Apulaisoikeuskansleri: Sipilä ei suosinut lastensa yritystä Intian-matkalla

Ylen päätoimittaja Atte Jääskeläinen ei aio erota JSN:n ratkaisusta huolimatta