Ja ketä sen pyöräilijän piti oikein väistää?

Polkupyöräilijät ajavat liian usein kapeilla jalkakäytävillä ja pahimmillaan napit korvissa musiikkia kuunnellen niin, etteivät edes huomaa muuta liikennettä, ylikonstaapeli Antti Mönkkönen Itä-Suomen poliisista sanoo.

– Lisäksi toinen ongelma on, etteivät kaikki pyöräilijät tunnu tietävän, ettei heillä ole suojatiellä samanlaisia oikeuksia kuin jalankulkijalla.

Esimerkiksi Kuopion keskustassa pyöräilijöille on turvalliset ja sujuvat pyöräilyreitit  tiheällä rännikatuverkostolla. Muutaman kymmenen metrin säteellä on aina laillinen, turvallinen ajoreitti pyörällä. Keskustan ulkopuolella kaikkiin lähiöihin pääsee kevyen liikenteen väyliä.

Keskustassa aikuiset pyöräilijät kolaroivat kuitenkin paljon juuri jalkakäytävillä, jossa ei saa pyöräillä kuin alle 12-vuotiaat.

Ennätysmäärä kyselyjä

Liikenneturvan aiemman kyselyn mukaan jopa vain 34 prosenttia ihmisistä osasi pyöräilijän väistämissäännöt oikein tilanteessa, jossa kevyen liikenteen väylä risteää suoraan ajoradan yli. Tällaisia ovat esimerkiksi juuri monien rännikatujen ja pääkatujen risteykset.

Tänä syksynä myös esimerkiksi Savon Sanomien toimitukseen on tullut ennätysmäärä pyyntöjä kertoa pyöräilijöiden väistämissäännöt. Pyyntöjä on tullut paljon myös poliisille.

– Autoilijan on väistettävä suojatiellä olevaa tai sille astumassa olevaa jalankulkijaa.

Sen sijaan pyöräilijä väistää risteyksissä niin kuin ajoneuvon kuljettaja – eli kääntyvä väistää suoraan ajavaa, kärkikolmion takaa tuleva väistää muita tai vasemmalta tuleva väistää oikealta tulevaa.

Kun pyöräilijä ylittää kevyen liikenteen väylää pitkin ajoradan, hän väistää ajoradalla suoraan ajavia autoja, niin oikealta kuin vasemmalta tulevia.

Säännöt ovat selkeät ja pätevät kaikenlaisissa erilaisissa risteyksissä. Liikennesääntöjä on lisäksi halutessaan helppo kerrata.

– Kevyen liikenteen sääntöjä on helppo opetella esimerkiksi Liikenneturvan nettisivuilta, Mönkkönen vinkkaa.

– Ylipäätään tärkeintä on asenne puolin ja toisin. Pyöräilijän tulisi miettiä, missä ja miten ajaa. Pyöräilijöitä koskee myös vaatimus sovittaa tilannenopeutensa niin, ettei aiheuta vaaraa muille.

Kävelykadulla kolaroitu jo paljon

Kuopion keskustassa pyöräilyä helpotti entisestään kävelykatujen valmistuminen torin ympäristöön. Torilla ei saa ajaa pyörällä, mutta kävelykaduilla saa pyöräillä. Ehtona on ajaa jalankulkijoiden ehdoilla eli rauhallista vauhtia.

Kävelykaduilla sattui kuitenkaan pelkästään elokuussa ainakin kolme tapausta, jossa nuori mies ajoi pyörällä kovaa vauhtia päin jalankulkijaa. Tilanteissa on vakava loukkaantumisen, jopa menehtymisen vaara.

Pyöräilijän kuolemiin johtaneista onnettomuuksista jopa yli 70 prosenttia aiheutuu pyöräilijän tekemästä liikennerikkomuksesta tai vakavasta ajovirheestä.

Kaikkiaan pyöräilijöiden kuolemat ja vakavat loukkaantumiset ovat Suomessa kuitenkin vähentyneet huomattavasti muun muassa pyöräilykypärän käytön yleistymisen myötä 1990- ja 2000-lukujen aikana.

– Laki on hankala, kun pyöräilykypärää vaaditaan käytettäväksi, mutta siitä ei ole määrätty rangaistusta, Mönkkönen pohtii.

Kun liikennepoliisi hetken aikaa antaa haastattelua Suokadulla, ohi ajaa toistakymmentä pyöräilijää ilman kypärää ja vain kolme kypärä päässä.

 

 

 

Tausta: Kaikki ovat liikenteessä, mutta kaikki eivät tunne sääntöjä

Liikenteen väistämissäännöt ovat olleet voimassa pitkään. Niihin ei ole tullut muutoksia.

Valmisteilla on kuitenkin uusi tieliikennelainsäädäntö, jossa määräyksiä aiotaan muuttaa mahdollisesti vuonna 2018.

Kyselyjen mukaan nykyiset kevyen liikenteen liikennesäännöt ovat paremmin hallussa miehillä kuin naisilla ja keski-ikäisillä paremmin kuin alle 25-vuotiailla.

Osaamisessa on kuitenkin isoja eroja. Liikennesääntöjä on helpoin kerrata netistä esimerkiksi sivulta liikenneturva.fi

Kuopio on helpottanut pyöräilijöitä asettamalla kevyen liikenteen väylille lisäksi myös kärkikolmio-merkit risteyksiin muistuttamaan pyöräilijän väistämisvelvollisuudesta pyörätien jatkeella.

Pyörätien jatke tarkoittaa kohtaa, jossa pyörätie tai kevyen liikenteen väylä ylittää ajoradan. Käytännössä kun kevyen liikenteen väylä jatkuu kadun tai tien takana, ylitse saa ajaa pyörällä. Jos paikalla on vain jalkakäytävä, kyse on aina vain suojatiestä. Sillä ei saa koskaan ajaa pyörällä. Suojatiellä autoilija väistää jalankulkijaa.

Pyörän taluttaja, rullaluistelija ja rullalautailija ovat jalankulkijoita.

Iäkäs pyöräilijä loukkaantui vakavasti

Pyörävarkauksia ennätyksellisen paljon

Hullu päivä liikenteessä - kolme pyöräilijää sairaalaan

Pyöräilijä törmäsi autoon - loukkaantui kolarissa

Ajokiellossa ollut mies ajoi kahden pyöräilijän päälle

Ajovalojen ja heijastinten käyttö valvonnassa

Juuri näillä keleillä tulisi olla heijastin

Kypärä pelasti pyöräilijän vakavilta vammoilta