Joka kolmas jalankulkijan kuolonkolari suojatiellä

Liikenteessä menehtyneistä jalankulkijoista lähes joka kolmas menehtyy suojatiellä.

Kun auto kolaroi jalankulkijan kanssa niin, että jalankulkija loukkaantuu, niistäkin tapauksista jopa puolet tapahtuu suojatiellä.

Luvut perustuvat Liikenneturvalta tänä syksynä valmistuneeseen tilastokatsaukseen kolmen viime vuoden onnettomuuksista.

Liikenneturvan tilastokatsauksen mukaan kolmena viime vuonna liikenteessä on kuollut vuosittain keskimäärin 33 ja loukkaantunut 470 jalankulkijaa.

Jalankulkijoiden liikennekuolemat ovat vähentyneet neljänneksen kymmenen vuoden aikana. Myös loukkaantumiset ovat vähentyneet kolmanneksella.

Valvontatempaus näkyi kapungilla

Koska kevyen liikenteen turvallisuudessa on parannettavaa, Itä-Suomen poliisilaitos järjesti keskiviikkona valvontatempauksen koko alueellaan.

Valvonnassa puututtiin etenkin suojatiesääntöjen noudattamiseen ja liikennevalojen kunnioittamiseen.

Ylikonstaapeli Risto Nykäsen mukaan Kuopiossa suojatiesääntöjen noudattaminen on kohtuullisen hyvää.

– Keskiviikkoaamuna autoliikenne meni siististi. Jalankulkijoita ei tosin ollut silloin paljon liikenteessä. Kun jalankulkijoita oli päivällä liikkeellä enemmän, vastaavasti autoja oli vähemmän.

– Puutteita on autoilijoiden pelisilmässä. Osa ajaa tilanteeseen nähden liian kovaa. Esimerkiksi risteystä tulisi lähestyä ajotyyliltään varovaisemmin.

Kuopiossa yksi eniten valituksia aiheuttava aihe kevyen liikenteen sujumisessa ovat jalkakäytävillä pyöräilevät aikuiset tai yksittäiset taajamaan tulevilla kevyen liikenteen väylillä kovaa ajavat pyöräilijät.

– Jalkakäytävillä pyöräily on Kuopiossa villiintynyt, vaikka toisaalta osa pyöräilijöistä on oppinut hyvin käyttämään rännikatuverkostoa, Nykänen pohtii.

Nykänen muistuttaa, ettei asiaan löydy parannusta odottamalla poliisia ainoaksi puuttujaksi.

– Liikennesuoritteita tapahtuu koko ajan hirveän isoja määriä. Puutteita niissä ei korjata vain poliisin valvonnalla, vaan jokaisen tulisi omaksua itse tunnolliset, turvalliset tavat olla liikenteessä.

Jalankulkijoille valvonta kelpaa

Jalankulkijoiden mielestä poliisit olivat keskiviikkona oikealla asialla taajamaliikenteen tehovalvontatempauksessaan. Koiranulkoiluttaja seurasi valvontaa tyytyväisenä Kuopion keskustassa.

– Välillä autoilijat eivät vain anna tietä suojatiellä, kuopiolainen Martti Itkonen pohti.

– Koiran kanssa kävelen joka aamu siihen aikaan, että kaduilla on myös työmatkaliikennettä. Puistokadun ja Tulliportinkadun risteyksessä kääntyvät autoilijat meinaavat ajaa päälle. Vahinkoja ei ole kuitenkaan sattunut.

– Tässä alempana Puistokadulla tietä saa paremmin, Itkonen kertoo Lapinlinnankadun risteyksessä.

Välillä kohdalle osuu myös tietä antavia autoilijoita. Myös kevyen liikenteen väylällä on ollut hyvää henkeä niin, että pyöräilijät ja jalankulkijat mahtuvat Itkosen mukaan hyvin samalle väylälle.

– Välillä saa varoa pyöräilijöitä, mutta kyllä Kuopiossa yleensä hyvin mahtuu.

Toiset huomioon

Poliisit valvoivat iltapäivällä muun muassa Kuopiossa Puistokadulla ja Minna Canthin kadulla.

Kuopiolaiset Pirkko Ahonen ja Pirkko Koistinen kävelivät ripeästi rännikadulla. Puistokadun kohdalla he joutuivat odottamaan sopivaa väliä ennen kuin suojatielle pääsi.

– Kuopiossa saa aika hyvin tietä, Ahonen arvioi.

– Yleensä tosin jalankulkijan kannattaa seurata autojen vihreää aaltoa, Ahonen ja Koistinen pohtivat.

Liikennevalot rytmittävät autoja niin, että moni jalankulkija antaa autojonon mennä omalla vihreällä aallollaan ja ylittää kadun sitten.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Alle puolet suomalaisista käyttää heijastinta

Ikäkuskien määrän kasvu lisää sairauskohtausten riskiä tiellä

Poliisi saa uusia autoja automaattiseen valvontaan

Oikeus hylkäsi rullaluistelijaan törmänneen kuljettajan syytteet

Kiertoliittymissä tökkii enää vilkun käyttö

Ja ketä sen pyöräilijän piti oikein väistää?