Jopa yli miljoonalla suomalaisella rasvamaksa - näin ehkäiset sen

Arviolta yli miljoonan suomalaisen maksa on rasvoittunut, kertoo Munuais- ja maksaliitto. Rasvamaksa on aikuisista neljäsosalla, mutta nykyään se on myös lasten ja nuorten ongelma.

Rasvamaksa on yleisempi miehillä, mutta naisilla se kehittyy miehiä useammin kirroosiasteelle. Rasvamaksasta puhutaan, kun yli viisi prosenttia maksakudoksesta koostuu rasvasoluista.

Munuais- ja maksaliitto muistuttaa, että rasvamaksa on tärkeää havaita ajoissa, jotta sen kulkuun voidaan puuttua. Maksan rasvoittuminen ei yleensä aiheuta oireita ennen kuin maksan toiminta on jo heikentynyt.

– Pelkkä rasvamaksa on ennusteeltaan hyvä. Tilanne on vakavampi, jos maksassa on rasvan lisäksi tulehdus. Silloin maksaan voi muodostua sidekudosta, mikä voi kehittyä maksakirroosiksi. Maksakirroosiin liittyy aina maksasyövän riski, kertoo sisätautien ja gastroenterologian erikoislääkäri Urpo Nieminen Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiristä (HUS).

Pienikin ylipaino voi rasvoittaa

Liiton mukaan merkittävin rasvamaksan aiheuttaja on ylipaino ja vain kolmasosa sairastuneista on alkoholin riskikäyttäjiä. Jo pienikin ylipaino voi vaikuttaa asiaan.

Rasvamaksaa neuvotaan hoitamaan ensisijaisesti painonpudotuksella. Laihduttaminen vaikuttaa maksan kuntoon nopeasti. Munuais- ja maksaliiton mukaan sopiva laihduttamisvauhti on yhdestä kahteen kiloon kuukaudessa. Liikunta vähentää vyötärölihavuutta yksinäänkin.

– Rasvamaksaan ei ole varsinaista lääkehoitoa. Elintapamuutosten lisäksi mahdollisten muiden sairauksien, esimerkiksi diabeteksen ja rasva-aineenvaihdunnan häiriöiden, hyvä hoito on tärkeää. Jos kyseessä on alkoholin käyttöön liittyvä rasvamaksa, on alkoholin käyttö lopetettava.

Rasvamaksa on yhteydessä metaboliseen oireyhtymään eli tyypin 2 diabetekseen, rasva-aineenvaihdunnan häiriöihin ja verenpainetautiin. Metabolista oireyhtymää sairastavilla onkin suurentunut riski sairastua myös rasvamaksaan.

Vinkit rasvamaksan ehkäisyyn

Munuais- ja maksaliitto neuvoo ehkäisemään rasvamaksaa seuraavilla tavoilla:

– Pidä paino normaalina.

– Vältä varsinkin vyötärölle kerääntynyttä rasvaa.

– Liikunta hillitsee rasvan kertymistä maksaan, vaikka paino ei putoaisikaan.

– Vältä rasvaisia ruokia.

– Vältä liiallista hedelmäsokerin käyttöä.

– Pidä alkoholinkäyttö kohtuullisena.

Maksa on elimistön suurin sisäelin. Se on tärkeä esimerkiksi aivojen, munuaisten ja lihasten toiminnalle. Maksalla on muun muassa olennainen merkitys aineenvaihdunnassa. Munuais- ja maksaliitto viettää tällä viikolla Maksaviikkoa.