Junien vaikea haastaa busseja hinta-alella

Kuopiossa tällä viikolla käynyt, Yhdysvalloissa asuva Salme Woodington päätti mennä Helsinkiin linja-autolla.

– Bostonissakin on tämän tyyppisiä busseja. Yhdellä dollarilla pääsee, kun ajoissa varaa, hän totesi OnniBussin kyytiin noustessaan.

Jukka Soinisen mukaan hinta on hyvä, matka on helppo varata ja netti toimii.

Kun Helena Taskinen matkustaa yksin, hän menee mielellään linja-autolla.

– Matkan saa halvalla kaksi päivää ennen, kesällä viikkoa aiemmin.

Taskinen valitsisi junan, jos se olisi halvempi. Lentoterminaaleissa odottelusta hän ei pidä.

Eeva Huttunen suosi aiemmin junaa, mutta nykyään linja-autoa. Sillä voi päästä Helsinkiin alle 10 eurolla.

Bussit on usein myyty täyteen. Jaloitella ei voi kuten junan käytävillä.

– Ulkona voi käydä muutaman minuutin tauoilla.

Linja-autokyydit ovat selvästi lentämistä ja junaa edullisempia. Oheisessa vertailussa meno-paluu Kuopiosta Helsinkiin maksaa 30 euroa. Lentohinta on nelinkertainen, joskin ennakoimalla lentäminen halventuu.

Kesäkuun alkupuolella meno-paluu Finnairilla maksaa noin 90 euroa, jos mukana on vain käsimatkatavarat.

Hinnat ovat eläneet. Kesällä 2014 matka Helsinkiin maksoi bussilla 19–88 euroa, junalla 62–73 ja lentäen 120–358 euroa.

Maaliskuun 2009 Savon Sanomien vertailussa hyvissä ajoin varattu meno-paluu oli Finnairilla 175 euroa, Blue1:lla 89, FinnCommilla 117, junalla 109 ja linja-autolla 105 euroa.

Joukkoliikenne alkoi halventua, kun linja-autojen pikavuoroliikenne avattiin kilpailulle.

Juna on bussia kalliimpi, koska junarunkojen hankkiminen, huollot ja liikennöinti maksavat enemmän. Junalippujen hintoja on hyvin vaikea saada bussikyytejä alemmiksi.

– Junaliikenne altistui samalle hintapaineelle kuin kaikki muutkin. Isoin muutos tuli bussiliikenteen vapautumisen kautta. Aggressiivisemmin tilanne nähtiin vuonna 2014, VR:n matkustajaliikenteen johtaja Maisa Romanainen toteaa.

VR leikkaa kustannuksiaan 50 miljoonalla eurolla vuositasolla. Tavoitteena on saada miljoonaa lisämatkustajaa vuoden aikana. Hän arvioi, että tavoite ylitetään.

– Uutta hinnoittelua on nyt eletty kaksi kuukautta. Kasassa on noin neljännesmiljoona uutta matkustajaa eli valtavasti.

Matkustajavirta tulee kaupungeista.

– Latva-alueiden hiljaisimmilta asemillta ei saa hinnallakaan enempää asiakkaita, jos asiakaspohjaa ei ole.

Lentolippujen hinnat määräytyvät markkinoilla eivätkä kustannusten mukaan.

Johtaja Päivyt Tallqvist Finnairin viestinnästä korostaa lennon ajankohtaa ja sitä, kuinka moni muu matkustaa samaan aikaan.

– Lipun hinta vaihtelee lennon täyttöasteen ja suosion mukaan.

Noin 90 euroa lennosta Helsinkiin ja takaisin Kuopioon hän pitää kohtuullisena.

– Toki yritämme pitää hinnat fiksuina, että ihmiset lentävät ja lentoliikenne on kannattavaa.

Kuopiosta operoi nykyään vain Finnair.

Esimerkiksi Oulusta lentää jopa puolet edullisemmin Helsinkiin toukokuun alkupuolella.

– Ouluun on useita lentoja päivässä ja tuona ajankohtana on tilaa vielä edullisemmissa varausluokissa. Kuopion osalta edullisemmat varausluokat on jo myyty noille päiville.

Kilpailua tulossa rautateillekin