Kännykän käyttö ajaessa yleistä - näin moni jäi kiinni Kuopion keskustassa

Kaksitoista puhelimeen puhunutta tai puhelinta räplännyttä autoilijaa osui toimittajan ja valokuvaajan silmiin Savon Sanomien "liikennevalvonnassa" perjantaiaamupäivänä.

Savon Sanomat tarkkaili matkapuhelimen käyttöä liikenteessä tunnin ajan Kuopion keskustassa. Autoilijoita tarkkailtiin Suokadun ja Puijonkadun risteyksessä sekä Tulliportinkadun ja Puistokadun risteyksessä. Molemmat risteykset olivat vilkkaasti liikennöityjä, ja autoja kulki risteysalueilla jatkuvasti.

Yksi puhelimeen puhuneista oli Rautalammin Auto Oy:n linja-autonkuljettaja. Rautalammin Auto Oy:n paikallisjohtaja Jukka Parviainen sanoo, että kuljettaja saa ehdottomasti nuhteet ajon aikana puhumisesta.

– Kännykän käyttö ajon aikana ilman apulaitteita on säännöissämme yksiselitteisesti kielletty. Puhuttelu seuraa ilman muuta. Tähän ei selityksiä ole.

Savon Sanomien tarkkailussa bussikuskin lisäksi puhelimeen puhui toinenkin ammattikuljettaja, taksikuski. Loput puhelinta käyttäneet ajoivat tavallista henkilöautoa ja yksi myös mopoautoa. Yksi henkilöauton kuljettaja jopa poltti tupakkaa ja puhui puhelimeen samaan aikaan ajaessaan autoa. Puhelinta käyttäneisiin ei laskettu niitä, jotka käyttivät hands free -laitetta.

Liikenneturvan Kuopion toimipisteen yhteyspäällikkö Tuula Taskinen sanoo, että matkapuhelimen käyttö ajon aikana on yleistä.

– Ajon aikainen keskittyminen muuhun kuin ajamiseen on iso ja yleistyvä riskitekijä liikenteessä. Kännykän ja sosiaalisen median houkuttelevuus on iso. Se on tietyllä tavalla huume, johon ihminen on koukussa. Siitä irti pääseminen edes ajon ajaksi on joillekin vaikeaa.

Liikenneturvan TNS Gallupilla vuonna 2014 teettämän kyselytutkimuksen mukaan neljä viidesosaa kuljettajista vastaa puhelimeen ajon aikana ainakin harvoin. Jopa 24 prosenttia tekee niin usein.

Perheenjäsenille soittaa ajon aikana vähintään harvoin 65 prosenttia ja ystäville ja tuttaville 54 prosenttia autoilijoista. Tutkimuksessa ei eritelty, ketkä vastanneista käyttivät hands free -laitetta.

Tekstiviestejä ja sosiaalisen median viestejä lukee ajon aikana noin kolmasosa ja kirjoittaa itse noin neljäsosa.

– Kännykkää käytetään paljon kaupunkiliikenteessä sellaisissa tilanteissa, joissa pitäisi keskittyä moneen muuhun asiaan. Pidän puhelimen käyttöä sellaisissa tilanteissa ajattelemattomana. Kaupunkiliikenteessä jopa hands freen käyttö haitata keskittymistä, Taskinen sanoo.

Liikenneturvan ja TNS Gallupin tutkimuksen mukaan miehet käyttävät matkapuhelintaan ajon aikana hieman enemmän kuin naiset. Tämä oli havaittavissa myös Savon Sanomien tarkkailussa, jossa lähes kaikki ajon aikana puhelinta käyttäneet olivat miehiä.

Poliisiylitarkastaja Samppa Holopainen Poliisihallituksesta sanoo, että netin käyttö puhelimella on todennäköisesti lisännyt matkapuhelimen käyttöä ajon aikana.

Holopainen arvioi, että kuluvana vuonna tehdyssä tehovalvonnassa poliisi kirjoitti viikossa noin tuhat rikesakkoa matkapuhelimen käytöstä.

Holopainen kertoo, että hallitus esittää tieliikennelain uudistuksessa, että poliisi voisi jatkossa antaa sakon kuljettajalle puhelimen käytöstä pysäyttämättä kuljettajaa. Nykylainsäädäntö ei mahdollista sitä, että rikesakko matkapuhelimen käytöstä lähetettäisiin pelkän nopeusvalvontakameran ottaman kuvan perusteella. Lakiesitys on lausuntokierroksella.

 

Kännykän käyttö on riski

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien mukaan puhelimen käyttö todetaan taustariskiksi noin kolmessa kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa vuosittain.

Tarkkaamattomuuden vaikutuksesta loukkaantumiseen tai omaisuusvahinkoon johtaneissa onnettomuuksissa ei ole tarkkaa tietoa.

EU-komissio on arvioinut, että tarkkaamattomuus on riskitekijä 10–30 prosentissa onnettomuuksista.

2014 tehdyssä tutkimuksessa neljä kymmenestä kuljettajasta kertoi olleensa vaaratilanteessa viimeisen kahden vuoden aikana.

29 prosenttia heistä arvioi, että syynä onnettomuuteen oli liikenteen seuraamisen herpaantuminen.

Lähde: Liikenneturva

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.