Kävely parantaa unen laatua vaihdevuosina

Kestävyysliikunta voi helpottaa vaihdevuosista kärsivien naisten nukkumista. Tämä ilmenee UKK-instituutin tekemästä tutkimuksesta. Vaihdevuosiin liittyy usein kuumia aaltoja, jotka häiritsevät nukkumista ja siten aiheuttavat väsymystä päivällä. Tutkimuksessa säännöllinen kestävyysliikunta vähensi kuumia aaltoja ja sitä kautta paransi unen laatua.

Tutkimukseen osallistuneet keski-ikäiset naiset eivät ennestään harrastaneet paljon liikuntaa eivätkä käyttäneet hormonikorvaushoitoja kuumiin aaltoihin. Seurantajakson aikana naiset harrastivat kestävyysliikuntaa, lähinnä kävelyä tai sauvakävelyä. Heitä kehotettiin liikkumaan neljä kertaa viikossa lähes tunnin ajan kerrallaan. Samaan aikaan vertailuryhmän jäsenet pitivät liikuntatottumukset ennallaan.

Kuuden kuukauden jälkeen liikuntaa säännöllisesti harrastavien naisten unen laatu oli kännykkäseurannan perusteella parempi kuin vertailuryhmän jäsenillä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.