Kallansiltojen ja Vuorelan siltojen betonit tutkitaan

Liikennevirasto tutkituttaa lähes sadan sillan betonirakenteet. Silloista 62 on maantiesiltoja ja 31 rautatiesiltoja.

Tutkittavista silloissa ovat myös Kuopion uudet Kallansillat eli niiden Tikkalansaarten jännitetyt betoniset palkkisillat.

Lisäksi tutkittaviin siltoihin kuuluu uusi Vuorelan kiertoliittymä Siilinjärvellä.

Siltojen lujuustutkimukset eivät kohdistu siltoihin, joissa olisi tiedossa ongelmia, vaan valintaperusteena on nyt ollut rakennusvuosi, suuri koko, liikennemäärä ja joillakin paikoin myös sillan kunto.

Kallansillat ja Vuorelan kiertoliittymä ovat uusia ja hyväkuntoisia, mutta ne ovat myös viime vuosien suurimpia rakennuskohteita alueella ja erittäin vilkasliikenteisiä.

Liikennevirasto kerää tutkimuksillaan aineistoa siltojen lujuudesta ja betonin ominaisuuksista saadakseen vertailukelpoista tietoa, jonka perusteella Suomessa parhaillaan jäljitetään, mistä ilmi tulleet betonirakenteiden lujuusongelmat johtuvat.

Suomessa on tullut ilmi betonirakenteita, joiden lujuus ei ole vastannut odotuksia. Joitakin rakennelmia on jopa jouduttu purkamaan, ja lisäksi osassa rakennelmista käyttöiän odotetaan jäävän lyhyemmäksi kuin oli alunperin tarkoitus.

Kallansiltojen rakentajat ovat odottaneet lujuustutkimuksia myös Kuopioon, koska Kallansillat on yksi viime vuosien merkittävistä betonirakennuskohteista.

Siltatyön aikana betonin laatua valvoi normaalin valvonnan lisäksi erillinen laaduntarkkailija ja kaikki sillalle tehdyt testit ovat tähän asti olleet vaatimusten mukaisia.

Kaikki siltojen uudet tutkimukset tehdään sulan kauden aikana eli käytännössä kesäkaudella. Silloista otetaan koepaloja ja lisäksi rakenteita tutkitaan kimmovasaralla.

Betonista tutkitaan puristuslujuuden lisäksi ilmamäärä ja tiheys.