Karppaus laskee kevyttuotteiden myyntiä

Kuopiolainen K-kauppias Sami Salminen on hämmästynyt, kun kovien rasvojen suosio on nopeasti tuplaantunut. Kananmuniakin on nyt tilattava suurissa konteissa. Ennen irtolaatikot riittivät.

- Karppaamisesta eli hiilihydraattien välttämisestä se johtuu. Nyt voita ja lihaa menee niitäkin enemmän, kun leipää ja perunaa taas ostetaan vähemmän.

Kevyttuotteiden myynti on myös Valion tilastojen mukaan laskenut koko vuoden ajan. Normaalirasvaiset levitteet ovat lisänneet myyntiään. Samoin maitoproteiinia sisältävät tuotteet, kuten rahka, ovat karppaajien suosikkeja.

Kuopiolainen Marja Hämäläinen tuumaa olevansa hämillään, kun karppauksen ympärillä käyty väittely on yhä kuumempaa.

- Ystävätär kertoi, että heidän kerrostalossaan on nyt jo lähes sotatila syömisen koulukuntien välillä. Sama näkyy työpaikoilla. Paras uskoa tiedemiehiä, jotka ovat seuranneet suomalaisten terveyttä ja ruokailutottumuksia kymmeniä vuosia. Huolestuneitahan nuo ovat karppaamisesta, Hämäläinen sanoi.

Kuopiolainen PeeÄssän ryhmäpäällikkö Sirpa Suhonen veikkaa, että ainakin karppaamisen rajuimmat ilmiöt unohtuvat pian. Sen sijaan hän uskoo, että lisäaineettomien ja jatkojalostamattomien ruokatavaroiden menekki kasvaa pysyvämmin. Luomu myy.

Lue karppaamismuodin seurauksista maanantain Savon Sanomista.