Keksintö on saatava yleisön tietoon

Suomi on keksintöjen maa. Patentteja haetaan runsaasti, mutta valitettavan pienestä osasta keksinnöistä tulee ikinä kaupallisia tuotteita.

Keksijä Mikko Junttila korostaa, että jokainen ihminen keksii elämässään yhden tai kaksi hyvää ideaa. Ongelma onkin saada ideat markkinoille ja ihmisten tietoisuuteen.

Junttila on yksi niistä kymmenistä keksijöistä, jotka kokoontuivat Viitasaarella lauantaina alkaneeseen Keksintöjen viikko -tapahtumaan. Toista kertaa järjestetyn tapahtuman tarkoitus on luoda yhteyksiä keksijöiden ja yritysten välillä sekä antaa keksijöille mahdollisuus esitellä tuotteitaan yleisölle. Tänä vuonna kolmipäiväinen tapahtuma keräsi lähes 70 keksijää yhteen.

Junttilan mukaan Keksintöjen viikko on tärkeä tapahtuma keksijälle, joka usein on samalla yrittäjä.

- Täällä puhutaan muun muassa patenttilainsäädännöstä, rahoituksesta ja tuotantoon liittyvistä asioista. Siis kaikista niistä olennaisista asioista, joita itselle ei heti ensimmäisenä tule mieleen, Junttila sanoo.

Junttila huomauttaa, että alkuun keksinnöt ovat lähinnä rahareikiä. Tuotteen kehittely vaatii aikaa ja rahaa, ja lopullisen tuotteen markkinointi ja kaupittelu vaatii yllättävän paljon varoja. Vuosittaiset markkinointikulut voivat nousta jopa kymmeneen tuhanteen euroon.

Lue aiheesta lisää sunnuntain Savon Sanomista.