Kilpailun avaaminen tuskin pudottaa bussilippujen hintoja

Linja-autoliikenteen avaaminen kilpailulle ei automaattisesti johda lippujen hintojen laskuun. Kaukoliikenteen reittejä ja kaupunkien sisäisiä linjoja avautuu kilpailulle heinäkuussa, kun uuden joukkoliikennelain ensimmäinen siirtymäaika päättyy.

Vaikka kilpailu kasvaisi, lippujen hintoihin ei ole odotettavissa suuria muutoksia. Linja-autoliiton mukaan useat yritykset ovat jo painaneet kustannukset niin alas, ettei hinnoista ole enää varaa kiristää.

- Hintakilpailun ensimmäiset vaiheet on jo nähty, sanoo toimitusjohtaja Mika Mäkilä.

Hän arvioi hinnoittelun perustuvan vastedes yhä enemmän tiettyjen vuorojen kysyntään. Vilkkaimmilla reiteillä voi olla paljon kilpailua, jossakin ei yhtään.

Kilpailun vapauttamisen taustalla on EU:n asetus, jonka mukaan joukkoliikenteen pitää perustua lähtökohtaisesti vapaaseen kilpailuun.

Linja-autoliikenne jakautuu vastedes kahteen osaan: lipputuloilla pyörivään markkinaehtoiseen liikenteeseen ja viranomaisten kilpailuttamaan ostoliikenteeseen. Nyt yritykset järjestävät vuorot itse. Myös maksaminen on uudistumassa, kun Suomeen puuhataan keskeisten kaupunkiseutujen yhteistä lippujärjestelmää.