Kolariauton aukaisu on yhä vaativampaa

Uusien autojen rakenteet ovat kuljettajille ja matkustajille turvallisempia kuin koskaan. Samalla loukkaantuneen uhrin irrottaminen kolariauton sisältä on vaikeutunut.

Pelastuslaitokset ovat joutuneet uusimaan työkalujaan, kun vanhat sahat ja leikkurit eivät pysty nykyautojen ultralujiin teräksiin.

Palomiehet tarvitsevat myös lisäoppia, kun autojen akkujen paikkoja on vaihdettu ja ajoneuvoja varustellaan yhä uusilla turvavarusteilla, joiden väärä laukeaminen voi olla vaaraksi pelastajille ja autettaville.

Oman lisänsä asiaan tuovat hybridi- ja sähköautot.

–·Kolarissa ollut auto joudutaan purkamaan, jos uhri on jäänyt auton sisälle puristuksiin, vs. palomestari Kari Antikainen Pohjois-Savon pelastuslaitokselta kertoo.

–·Vaikka potilas ei ole puristuksissa, etenkin auton katto ja ovi voidaan joutua irrottamaan, jos potilas on saatava autosta ulos tämän selkärangan suuntaisesti.

Kaikkiaan kyse on isosta muutoksesta liikenneonnettomuuksissa ja niiden pelastustöissä.

Yksi muutosesitys asiaan on, että autoihin tulisi pakolliseksi pelastuskortti eli kuvalappu, jossa on tiedot, mitkä auton palkeista ovat leikattavia, mistä löytyvät turvatyynyjen panokset ja auton akku ja polttoainesäiliö.

 

Aiheesta lisää maanantain Savon Sanomissa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.