Kolme uutta isoa lääkärikopteria Suomeen

Itäisen ja pohjoisen Suomen lääkärikopterit on vaihdettu aiempaan isompiin ja nopeampiin EC 145 T2 -helikoptereihin. Uusien koptereiden toiminta-alue kattaa maan Kaakkois-Suomesta Savoon, Keski-Suomeen, Ouluun ja Lappiin asti.

Kolme uutta kopteria tulivat entisten tilalle Kuopion, Oulun ja Rovaniemen tukikohtiin.

Merkittävin uudistus on, että koptereissa mahtuu potilaan kuljettamisen lisäksi nyt myös hoitamaan potilasta. Hoitotila kaksinkertaistui. Maailmallakaan ei ole aiemmin ollut käytössä vastaavaa hoitotilaa lääkärikopterissa.

– Nyt haemme kokemuksia, mitä mahdollisuuksia tilan lisääntyminen antaa, Kuopion tukikohdan vastaava lääkäri Helena Jäntti kertoo.

Jäntti on apulaisylilääkäri Kuopion yliopistollisessa sairaalassa, joka vastaa Itä-Suomen kopterin ensihoitopalveluista.

Lääkärikopteritoimintaa koko maassa hallinnoi Finnhems. Itäisen ja pohjoisen alueen lento-operaattorina toimii Scandinavian MediCopter. Etelä-Suomessa on lisäksi kopterit Turussa, Tampereella ja Vantaalla. Niitä operoi Skärgårdshavets Helikoptertjänst.

Aiempaa toimintavarmempi kopteri

Niin lentäjät, ensihoitajat kuin lääkäritkin kävivät mittavan koulutuksen uudessa kopterissa toimimiseen. Väki on kopteriin todella tyytyväisiä.

– Merkittäviä muutoksia ovat myös pidempi toimintasäde, lisääntynyt nopeus ja parempi turvallisuus, operatiivinen johtaja Mikko Hietanen Scandinavian MediCopterista kertoo.

Uusi helikopteri lentää yhdellä tankkauksella 620–650 kilometriä ja sen nopeus on hälytystehtävillä enimmillään noin 250 kilometriä tunnissa.

– Kun ensihoito ja lääkärikopterit ovat nykyään lakisääteistä toimintaa, pyrimme kattamaan mahdollisimman ison alueen, Jäntti kertoo.

– Käyttöön on otettu myös valtakunnalliset, yhteiset hälytyskriteerit. Tarkoitus on valita hälytykset, joihin lääkäri tuo lisäarvoa.

– Nykyään ambulanssi voi aloittaa samantasoiset hoitotoimet kuin ensiapupoliklinikalla. Ensihoitolääkäri voi aloittaa hoidon kuin teho-osastolla lukuun ottamatta leikkaussalia, Jäntti kuvailee.

Kopteri vai ambulanssi kuljettaa?

Aiemmin kopterin tehtävä oli viedä ensihoitolääkäri laitteineen ja lääkkeineen potilaan luo, minkä jälkeen potilas tuotiin sairaalaan ambulanssilla.

– Silloin tehtävään oli sidottu niin ambulanssi kuin lääkäri.

Uusi kopteri mahdollistaa aiempaa useammin potilaan kuljettamisen kopterilla sairaalaan. Se säästää aikaa, mutta lisäksi ambulanssi jää heti vapaaksi käyttöön alueelleen. Hoito- ja kuljetustapa valitaan jatkossakin ensisijaisesti lääketieteellisin perustein, mutta toisena perusteena voi olla myös tarkoituksenmukainen ensihoidon resurssien käyttö.

Myös koptereiden sijainti on nyt kohdallaan.

– Koska vaikeimmat potilaat ovat usein tulossa ambulanssilla Kuopiota kohden, ensihoitolääkäri voi lähteä heitä vastaan entistä paremmin myös autolla.

 

 

Tausta: Hyödyt kasvaneet

Itä-Suomen lääkärikopteri FH60 muutti tammikuussa 2014 Joroisista Kuopion lentoasemalle.

Toiminta-alue on Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo, Etelä-Savo, Keski-Suomi, Kainuu ja Kymenlaakso tehtävästä ja esimerkiksi lentosäästä riippuen. Suomen lääkärikopterien toiminta-alueet menevät osin keskenään limittäin.

FH60 sai viime vuonna 3 255 tehtävää, joista 1 224 hoidettiin kopterilla ja 668 autolla.

Ensihoitolääkäristä oli henkeä pelastava hyöty 193 potilaalle. Määrä on noussut huomattavasti.

Noin tuhannessa tehtävässä ambulanssi ehti ensin paikalle ja totesi, ettei lääkäriä tarvita.

Ensihoitolääkäri hoiti lisäksi viime vuonna puhelimitse 4 218 konsultointia eli hoito-ohjeiden antamisen ensihoitajille.