Kuka tahansa voi arvioida ajoterveyden, vaikka tietämys on vähäistä – lääkärit eivät välttämättä tule ajatelleeksi, että potilaana on bussikuskeja

Trafin liikennelääketiedeyksikön päällikkö sekä erikoislääkäri Jukka Terttusen mukaan tieliikenne on ainoa liikennemuoto, jossa ei ole hyväksyttyjen lääkärien järjestelmää eli kuka tahansa lääkäri voi arvioida ajoterveyttä. Meri-, ilma- ja rataliikenteessä hyväksyttyjä lääkäreitä on Terttusen arvion mukaan karkeasti sata liikennemuotoa kohti, kun taas tieliikenteessä lääkäreitä on arviolta 28 000.

– Kyllä se vaikuttaa, kun koulutustaso ja ymmärrys tieliikenteen terveysasioista on hyvin vaihtelevaa.

Terttusen mukaan lääkärikunnan tietämys liikennelääketieteestä on hyvin vähäistä eikä koulutusta asiaan ole juuri yhtään. Lääkärit eivät välttämättä tule ajatelleeksi, että heillä on potilaana linja-autokuskeja.

Kuopion bussiturma aiheutti keskustelua kuljettajien iästä muun muassa sosiaalisessa mediassa.

Terttunen kertoo, että lääkärin käytössä voi olla kuljettajan koko terveyshistoria tai tarkastelu voi olla hyvin pintapuolista. Kuljettajan pitää itse kertoa lääkärille, missä tehtävässä hän toimii. Suuri osa kuskeista on myös työterveyden ulkopuolella.

– Eduskunta on aikanaan päättänyt, että jos on yksityisyrittäjä, niin hänet vapautetaan työterveyshuoltopalvelusta, hän toteaa.

Terttusen mukaan on harvinaista, että sairaus vie kuljettajalta leivän. Esimerkiksi sydän- tai aivoinfarktin jälkeen saattaa tulla tauko, mutta monet kuljettajat palaavat takaisin töihin. Etenevät sairaudet, kuten muistisairaudet, ovat kuitenkin selkeä ikäkuskeihin liittyvä ominaisuus, joka voi vaikuttaa.

Auto ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n toisen varapuheenjohtajan Harri Pasasen mukaan iäkkäämmät kuskit ovat lisääntyneet, koska ajokortin ehdoton 70 vuoden yläikäraja poistettiin. AKT ei katsonut uudistusta hyvällä.

– Meillä voi jatkaa 68-vuotiaaksi ennen kuin jää eläkkeelle. Itsekin ajaneena mielestäni isojen autojen ajaminen olisi aika jättää silloin pois terveydellisistä syistä.

Pasanen alleviivaa erityisesti sen tärkeyttä, että kuljettaja on vakituisessa työsuhteessa linja-autoyritykseen.

– Kovin usein kuljettajan paikalta nousee harmaapäinen. Silloin herää kysymys, että onko hän työsuhteessa.

Ajokortin lisäksi kuljettajalla pitää olla ammattipätevyys, joka pitää uudistaa viiden vuoden välein. Koulutus on yleensä työnantajan vastuulla järjestää. Jos kuljettaja ei ole työsuhteessa, ei ole varmaa, onko pätevyys ajan tasalla.

– Totta kai me tiedämme, että on työuran loppupäässä on osa-aikaeläkejärjestelyjä eikä tarkoituksenani ole tuomita heitä.

Työsuhteen ulkopuolella olevat keikkakuljettajat eivät ole Pasasen mukaan laaja ongelma yleensä linja-autoliikenteessä, mutta ilmiö on tuttu varsinkin tilausajopuolella. Myös sitä tapahtuu, että asiakas vuokraa bussin ja hankkii itse kuljettajan. Monet yritykset eivät kuitenkaan suostu luovuttamaan autoa ilman omasta talosta tulevaa kuljettajaa. Vaikka alalla on työpulaa, Pasanen uskoo, että keikkakuljettajien käyttämisessä on kysymys halvasta vaihtoehdosta.

Liikenne

Kortteja yhä vanhemmilla

Trafin tuoreimpien tilastojen mukaan linja-auton ajokorttien määrä vanhemmissa ikäryhmissä on kasvanut, mutta vähentynyt alle 50-vuotiaiden ikäryhmissä.

Trafin mukaan kuorma- ja linja-autokuskien pitää uusia ajokortti viiden vuoden välein.

Kun kuljettaja täyttää 45 vuotta, uudistamisen yhteydessä pitää toimittaa myös lääkärinlausunto ajoterveydestä.

Yli 68-vuotiailla kuljettajilta vaaditaan laajennettu ajoterveystarkastus, joka on voimassa kaksi vuotta.

Lääkäri voi aina vaatia aikaistettua ajoterveystarkastusta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Kriisiryhmä saatteli bussiturman uhrit rajalta asti kotiin

Kaksi Kuopion bussiturman uhria edelleen tehohoidossa – potilaita siirretään jatkohoitoon Ruotsiin alkuviikon aikana

Kuopion turmabussi ajoi moottoritienopeuksia ennen törmäystä

Analyysi: Onko selvillä tahoa, kelle ilmoittaa, jos kuski on torkahtaa tai ajaa miten sattuu?

Tutkija: Avuksi tulleiden kuopiolaisten apu kolaripaikalla oli todella hienoa

Kokenut kuljettaja pohtii vakionopeussäätimen merkitystä Kuopion onnettomuudessa: "Silloin mennään"

Otkes haluaa tutkia Kuopion turmabussin kaltaista ehjää linja-autoa – tutkijoita kiinnostaa ajoneuvon ergonomia

Bussiturman uhreja hoidettavana 9 - potilaiden tilanne vakaa

Faktat Kuopion bussiturmasta - Nämä asiat tiedetään nyt

ARKISTOJUTTU: Aimo Suomela menetti neljä ystäväänsä – Joidenkin matkustajien mukaan bussi eteni ajoittain epävarmasti

Uusimmat

Kotimaa

Itä-Suomen poliisi vahvistaa estäneensä useaa ihmistä uhanneen perhesurman Pohjois-Savossa

Joulukortit voi postittaa vielä tänään normaalia edullisemmalla joulumerkillä

Perussuomalaiset jättää tänään al-Holia koskevan välikysymyksen

Kaikkonen tapasi Washingtonissa USA:n ja Ruotsin puolustusministerit

Heikko ajokeli valtaosassa maata – tulvavaroitus lounaassa

Presidentti Niinistö HS:lle: hallituksen tulisi pohtia poliittisen päätöksen tekoa al-Holin suomalaisista

Lähde Ylelle: Lennot al-Holin leiriläisten kotiuttamiseksi alkavat, kun kurdit tuovat suomalaisia Irakin rajalle – UM ei kommentoi

Tuore hallitus ei antanut uutta tietoa al-Holin leirin tilanteesta – Marin: Tähän etsitään ratkaisuja

Uusi hallitus linjasi: Ministerin pitää ilmoittaa hyvissä ajoin etukäteen, jos aikoo siirtyä muihin tehtäviin

Urheilutalolle äänestettiin lisärahaa Pieksämäellä

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.