Lääkkeiden laiton markkinointi villiintynyt

Reseptilääkkeiden laiton markkinointi kuluttajille on hujahtanut tällä vuosituhannella aivan uudelle aaltopituudelle. Ja tulevaisuudessa vauhti näyttää pikemminkin vain kiihtyvän, sanoo Kelan terveystutkimuksen päällikkö Timo Klaukka.

Vauhtia ei vaimenna se, että kuluttajille suunnattu markkinointi on laitonta ja usein myös lääketeollisuuden omien ohjeiden vastaista. Valvonta tulee aina askelen perässä. EU:n komission uusi yritys lääkeyritysten kuluttajainformaation vapauttamiseksi voi villitä markkinointia entisestään.

Yhtään pyyteetöntä lääkeyrityksen kampanjaa ei Klaukka ole pitkän uransa aikana vielä nähnyt.

- Aina yrityksen oma tuote nousee pintaan, ja tavoitteena on saada kuluttaja lääkäriin peräämään itselleen tätä lääkettä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.