Läppäsillat jumivat myös viimeisellä nostokerralla

Päivärannan läppäsillat pitivät kiinni maineestaan jumittuvana siltana viimeiseen asti.

Aluksi nimittäin näytti siltä, ettei siltaa saadakaan avattua keskiviikkona iltapäivällä. Tällä kertaa vaikeuksia aiheutti sulake.

Lopulta sillat avattiin kello 14.50. Kunniavierailla ja medialla lastattu laiva ei kuitenkaan päässyt menemään viimeisenä sillan ali, vaan viimeisenä läppäsiltojen alittaneen laivan kunnian sai Jermac-rahtilaiva.

Avaus päätti noin 110 vuotta sitten alkaneen sillan avauksen historian. Aluksi Päivärannassa sijaitsi rataliikenteen käyttöön rakennettu kääntösilta ja 1960-luvulta lähtien on availtu läppäsiltoja.

Läppäsillat ovat pysäyttäneet liikennettä viime vuosina useasti, kun siltaa on avattu laivaliikenteelle ja ne ovat jumittuneet ylös.

Laivaliikenne kulkee ensi keväästä lähtien uusien Tikkalansaaren siltojen kautta. Uudet 12-metriset sillat ovat kiinteitä, eikä niitä tarvitse avata.

Uusi rautatiesiltakin on yli viisimetrinen, joten myös ratasillan avaustarve pienenee jatkossa noin 100 avaukseen vuodessa.

Päivärannan ja Toivalan välinen rinnakkaistie valmistuu alkukesästä 2013. Kallansiltojen koko remontti valmistuu vuonna 2014.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Kuvat Saksanseisojien viimeisestä avauksesta

Rakennettiin 60-luvun "liikenneruuhkille"

Viime vuosien suurin siltatyö