Lehtori yllättyi yliopisto-opiskelijoiden heikkoudesta: Esseevastaus muistutti kauppalistaa

Tutkijat ovat huolissaan yliopisto-opiskelijoiden kirjoitustaidoista. Yhä useammalla opiskelijalla on vaikeuksia ilmaista itseään kirjallisesti, mikä näkyy esimerkiksi esseevastauksissa.

– Opiskelijoiden joukossa on loistavia kirjoittajia, ja sitten on entistä enemmän niitä, joiden kirjoituksiin joudutaan puuttumaan jatkuvasti. Tenttejä hylätään heikon kielellisen osaamisen takia, ja joudumme huomauttelemaan esimerkiksi puhekielisyydestä asiatekstissä, filosofian yliopistonlehtori Olli-Pekka Moisio Jyväskylän yliopistosta kertoo.

Moisio uskoo, että kyse on ainakin osittain diginatiivien ilmiöstä eli se liittyy sukupolveen, joka on varttunut älypuhelin taskussa.

– Väittäisin, että menossa on jonkinlainen murros. Sosiaalisen median käytännöt tulevat osaksi viestintää, ja se näkyy yliopistoissakin, hän sanoo.

Dekaani ja suomen kielen professori Minna-Riitta Luukka Jyväskylän yliopistosta kertoo, että suurimmat ongelmat liittyvät virke- ja lausetajuun, sanavarastoon ja kirjoitetun tekstin loogiseen rakentamiseen.

– Teksti kirjoitetaan paperille niin kuin se puhutaan. Aina on ollut opiskelijoita, joilla on ongelmia esimerkiksi teksti- ja virkerakenteiden kanssa, mutta nykyään näitä tapauksia näyttää olevan enemmän.

Luukan mukaan taustalla voivat olla muutokset perus- ja lukio-opetuksessa.

– Kirjoittamistehtävät ylipäänsä ovat vähentyneet oppiaineissa. Ennen kirjoitettiin pitkiä koevastauksia, mutta paljonko kirjoittamista nykyään harjoitellaan ja opetetaan? Luukka kysyy.

Luukka huomauttaa, että tietoyhteiskunnassa tekstitaitoja tarvitsevat lähes kaikki.

– Etäasiointi lisääntyy kaikkialla. On kansalaiselle vaikea paikka, jos ei saa muotoiltua esimerkiksi valitusta tai kannanottoa viranomaiselle ymmärrettävässä muodossa.

Moisio kertoo esimerkin filosofian kurssisuorituksesta, jossa opiskelijan kirjoittama esseevastaus muistutti "kauppalistaa": opiskelija oli kirjoittanut lyhyitä päälauseita peräkkäin osaamatta yhdistää niitä toisiinsa.

– Opiskelija ei osannut ilmaista itseään eikä kyennyt osoittamaan, että hän on ymmärtänyt mitä kirjoittaa, Moisio sanoo.

Moisio antoi tentistä hylätyn arvosanan.