Lentokapteeni kuoli oviturmassa alkuvuonna Kittilässä – onnettomuustutkinta valmis

Kittilässä lentokapteenin kuolemaan johtaneen oviturman onnettomuustutkinta on valmistunut, kertoo Onnettomuustutkintakeskus. Gulfstream G150 -mallisen liikesuihkukoneen kapteeni kuoli tammikuussa, kun koneen ovi iskeytyi auki ylipaineen takia.

Kapteeni ja lentoperämies olivat olleet siirtymässä koneeseen sisälle tehtyään lähtövalmisteluihin liittyvää ulkoista tarkastusta. Saksalainen kapteeni avasi oven, joka pamahti rajusti auki. Oven voima ja paine kaatoivat hänet selälleen. Ovi avautuu ylhäältä alaspäin.

Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan myös oven vieressä ollut perämies kaatui paineaallon voimasta. Keskuksen mukaan oven avautumisen voimaa kuvastaa se, että koneen ohjaamon takaseinään kiinnitetyt sammutin ja palokirves irtosivat kiinnikkeistään ja sinkoutuivat ulos noin viiden metrin päähän oviaukosta.

Onnettomuustutkintakeskus suosittaa Euroopan lentoturvallisuusvirastolle (EASA), että se tiedottaa turvallisuusuhasta, jonka ilma-aluksen paineistuminen maassa voi aiheuttaa. Tietoa pitäisi jakaa ilmaliikenneoperaattoreille, maahuolintayhtiöille ja lentoasemien palo- ja pelastuspalveluille.

Lisäksi Israelin Ilmailuviranomaista (CAAI) suositetaan valvomaan, että Israel Aviation Industries -yhtiö lisää Gulfstream G150 -mallisten koneiden toimintakäsikirjoihin varoituksen ulosvirtausventtiilin aukiolon tarkistamisesta ennen oven sulkemista. Samat päivitykset suositetaan tekemään myös Gulfstream G150 -mallia vastaavien ilma-alustyyppien toimintakäsikirjoihin.