Lihaskuntoharjoittelun tulos: 84-vuotiaan keinonivelleikkaus peruttiin

Voimaharjoittelun tärkeydestä puhutaan nykyään paljon. Osittain siksi, että tieteellinen tieto lihasten merkityksestä terveyden ja toimintakyvyn kannalta on lisääntynyt, kirjoittaa Kaakon Viestintä.

Kauneusihanteetkin vaikuttavat. Varsinkin takamusosaston treenaamisesta on tullut muodikasta.

Moni havittelee pienen pepun sijaan muhkean lihaksikasta takamusta. Liikuntabiologi ja personal trainer Timo Haikaraisen mukaan trendi on hyvä, sillä pakaroiden treenaaminen on tärkeää myös terveyden kannalta.

– Vahvat pakaralihakset ehkäisevät polvivammoja ja -kipuja sekä selkävammoja. Pakaralihas kiinnittyy selkärankaa ja alaselkää tukevaan sidekudoskalvoon, joten pakaroiden kunto vaikuttaa myös koko ryhtiin.

Reisien ja pakaroiden kunnolla voi olla yhteys myös ennenaikaisen kuoleman riskin vähentämiseen. Tutkimusten mukaan riittävän lihasmassan ja -voiman hyöty näkyy erityisesti sairastuessa.

– Jos sairastuu syöpään tai vastaavaan lihaksia surkastuttavaan sairauteen, riittävä lihasmassa ja -voima kehossa vähentää ennenaikaisen kuoleman riskiä, syöpälääkityksen sivuvaikutuksia ja sairaalassaoloaikaa. Reisi- ja pakaralihakset ovat erityisen tärkeitä kaikessa liikkumisessa. On hyvä olla lihasreserviä, jos sairaus iskee, sanoo Suomen Akatemian tutkijatohtori Juha Hulmi.

Hulmi on kirjoittanut Lihastohtori-kirjan. Lisäksi hän pitää samannimistä suosittua blogia, jossa hän on omistanut useita päivityksiä pelkästään pakaroille. Reisilihasten vahvistamista korostetaan nykyään jopa terveydenhuollossa, mutta Hulmin mukaan myös pakaratreenin tärkeydestä voisi muistutella.

Jos kolmevitosena ei enää jaksa kyykätä, voi olla hyvä hetki aloittaa reisien ja pakaroiden vahvistustreenit.

Tutkijat ajattelevat, että lihasvoimaharjoittelu lisää lihassoluissa olevia tumia, jotka saattavat säilyä lihasmuistimekanismin ansiosta jopa kymmeniä vuosia. Mitä nuorempana lihasvoimaharjoittelun aloittaa, sitä tehokkaammin harjoittelu todennäköisesti puree myöhemmässäkin iässä. Vanhemmassa iässä tumat eivät kehity samalla tavoin kuin nuorempana.

Toisaalta lihaskuntoharjoittelu kannattaa missä iässä tahansa. Timo Haikarainen kertoo tarinan 84-vuotiaasta asiakkaastaan, joka ei päässyt nousemaan penkiltä ja odotti keinonivelleikkausta.

– Kolmen kuukauden systemaattisen jalkalihaksia vahvistavan harjoittelun jälkeen nainen nousi tuolista kuin raketti. Keinonivelleikkaus peruttiin.

Lisää aiheesta tiistain Savon Sanomissa.