Liikennöitsijän tylyviesti: Eivät nämä mitään taksikyytejä ole

Jyväskylän Liikenteen toimitusjohtaja Jaakko Raunio kertoo kuulleensa lyhyesti tapauksesta, josta Iltalehti kirjoitti tiistaina. Lehden mukaan yhtiön vuoro Oulusta Jyväskylään myöhästyi perjantaina parikymmentä minuuttia ja jatkoyhteyksistään myöhästyneet matkalaiset saivat Jyväskylän Matkakeskuksella tylyä palvelua sekä kuljettajalta että Matkahuollolta.

Iltalehden mukaan muun muassa arviolta kymmenvuotias poika olisi harhaillut itku silmissä, kun hän ei ehtinyt Kuopion-bussiin.

Raunion mukaan Äänekoskelta tullut Jyväskylän Liikenteen operoima vuoro myöhästyi perjantaina 10–15 minuuttia, kun linja-autoon tuli tekninen vika aivan loppumatkasta Palokan kohdalla. Kuljettaja selvitti vikaa aikansa Palokassa ja pääsi jatkamaan matkaa, mutta vuoro oli perillä Jyväskylän Matkakeskuksella reilut 10 minuuttia myöhässä, sanoo Raunio. Sillä välin osa jatkoyhteyksistä oli ehtinyt jo lähteä matkaan.

– Vasta Matkakeskuksella oli kuljettajankin tietoon tullut, että autossa oli jatkoyhteyksien tarvitsijoita, Raunio kertoo.

Hänen mukaansa kuljettajan on mahdotonta tietää matkustajien tarvitsemista jatkoyhteyksistä, elleivät nämä kerro tarpeesta kuljettajalle.

– Ei sellaista voi olettaa, että auto aina välttämättä odottaisi. Mutta jos siitä olisi oltu yhteydessä kuljettajaan hyvissä ajoin tai siinä vaiheessa, kun on selvää, että auto on vaarassa myöhästyä, kuljettaja olisi voinut olla yhteydessä Matkahuoltoon, Raunio sanoo.

Eli onko alaikäisen lapsenkin velvollisuus informoida kuljettajaa jatkoyhteyksistään?

– Joko alaikäisen lapsen tai vanhempien, jotka saattavat lasta autoon. Eihän kuljettaja voi ajatuksia lukea, että kuka on menossa minnekin, jos ei hänelle sitä kerrota, Raunio vastaa.

Onko kuljettajalla velvollisuus huolehtia siitä, että esimerkiksi 10-vuotias lapsi pääsee määränpäähänsä?

- No sehän on kuljettajan tehtävä kaikkien matkustajien osalta: saattaa heidät sinne, minne he ovat menossa, viedä matkustajat päätepisteeseen.

Mutta ei jokaiselta erikseen kysyä, minne hän on menossa?

- Ei. Se on joukkoliikennettä, mitä me hoidamme. Eivät nämä mitään taksikyytejä ole, vaan niillä pelisäännöillä mennään, joita joukkoliikenteessä on. Tottakai mahdollisimman hyvin pyritään palvelemaan ja viemään kaikki perille.

Raunio kuitenkin myöntää, että kun myöhästyminen kävi ilmi, kuljettaja olisi voinut kysyä matkustajilta, onko näillä tarvetta jatkoyhteyksille.

– Tietenkin hän sen olisi voinut tehdä. Mutta kyllä asiakkaatkin voisivat olla aktiivisia ja kertoa ja auttaa kuljettajaa siinä tilanteessa. Hänellä on ollut tietenkin ensisijainen hätä autosta, että saa sen liikkeelle, Raunio sanoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Savon Sanomat etsii bussista jätetyn 10-vuotiaan pojan vanhempia