Liikenneturva: Peltipoliisit valvomaan myös viritettyjä mopoja

Liikenneturva perää parempaa valvontaa viritetyille mopoille. Järjestön mielestä yhä laajenevaa nopeuksien automaattivalvontaa tuli kehittää kattamaan myös kaksipyöräiset ajoneuvot.

Kannanotto sisältyy lausuntoon, jonka Liikenneturva antoi liikenne- ja viestintäministeriössä valmisteilla olevasta mopo- ja moottoripyörästrategiasta.

Lausunnossa huomautetaan, että maanteiden ja katujen nopeusvalvonta perustuu nykyisin yhä enemmän automaattivalvontaan.

– Valvonta edellyttää sekä rekisteritunnuksen lukemista että henkilön tunnistamista, minkä vuoksi käytännössä kaksipyöräiset moottoriajoneuvot jäävät valvonnan ulkopuolelle, tutkimuspäällikkö Juha Valtonen ja koulutusohjaaja Toni Vuoristo toteavat lausunnossaan.

Liikenneturvan arvioiden mukaan mopoista jopa enemmän kuin kolme neljästä on viritettyjä.

Liikenneturva huomauttaa, että strategialuonnoksesta puuttuu kokonaan liikenteen valvontaan liittyvät asiat. Järjestön mielestä kaksipyöräisten valvontaan olisi kuitenkin mahdollista toteuttaa nopeastikin konkreettisia toimia.

Lisää koulutusta

Liikenneturva toteaa, että heinäkuun alussa voimaan tullut muuttuneet mopo- ja moottoripyöräkortin suorittamisvaatimukset vähensivät pakollisen koulutuksen osuutta. Myös oppilaitoksissa liikenneturvallisuuden opetus on hajanaista.

– Jos jatkossa myös toiselle asteelle liikennekasvatus tulisi opetussuunnitelmiin velvoittava aineena, voisi sille löytyä pysyvä jalansija myös oppilaitosten toimintakulttuurissa, lausunnossa todetaan.

Myös Suomen Autokoululiitto kritisoi lausunnossaan kuljettajatutkinnon vähäistä kehittymistä vuosien varrella. Ajokorttilain muutos poisti mopojen kuljettajien koulutuksen mutta tutkinto ei muuttunut mitenkään.

Lausuntokierros päättyi

Liikenne- ja viestintäministeriön mopo- ja moottoripyörästrategia on jatkoa viime keväänä valmistuneelle kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmalle. Tavoitteena on muun muassa parantaa mopoilun ja moottoripyöräilyn edellytyksiä sekä edistää liikenneturvallisuutta ja ympäristöystävällisyyttä.

Strategialuonnokseen tuli syyskuun loppuun mennessä kaikkiaan 18 lausuntoa. Suurin osa lausunnonantajista piti strategian tavoitteita kannatettavina.

Esimerkiksi Liikenteen turvallisuusviraston Trafin mukaan mopoilla ja moottoripyörillä voi tulevaisuudessa olla entistä merkittävämpi rooli vähän tilaa vievänä ja vähäpäästöisenä liikkumismuotona.

Moni lausunnonantaja ihmetteli strategiassa mainittua tietoa, että kypärän käyttö mopoa ajettaessa olisi vapaaehtoista lähes kaikissa Euroopan maissa. Mopon kuljettajilta ja matkustajilta kypärä vaaditaan kaikkialla Euroopassa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Kotimaa

Järveen päätynyt souteluseurue soitti itse pelastajat paikalle Kouvolassa

Luoti lävisti asunnon ikkunan Porissa, paikalle useita poliisipartioita ja panssaroitu ajoneuvo

Kolmostie yhä poikki Kurikassa maitorekan ja henkilöauton kolarin seurauksena

Porin Paratiisinmäessä tilanne hallinnassa, kertoo poliisi – operaation syynä oli asunnon ikkunan lävistänyt luoti

Akavan Fjäder: Jatkuvan oppimisen kirjaukset hallitusohjelmassa täysin riittämättömiä – ”Olemme liikaa kiinni vanhassa rakenteessa”

Finnairin Kiinan-lento joutui palaamaan Suomeen mittarivian vuoksi

EU:n oikeusministerit puivat oikeusvaltioperiaatetta, mutta Unkarin ja Puolan tilanteesta ei keskusteltu

Supo: Ulkoministeriöön vuonna 2013 kohdistuneen laajan verkkovakoilun tutkinta on keskeytetty

Liike Nyt viimeistelee sääntöjään puolueen perustamista varten ja käy kannattajakorttijahtiin elokuussa

Esperanton maailmankongressi alkaa Lahdessa – puolalainen silmälääkäri loi puolueettoman yleiskielen vuonna 1887

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.