Liikenneturva: Peltipoliisit valvomaan myös viritettyjä mopoja

Liikenneturva perää parempaa valvontaa viritetyille mopoille. Järjestön mielestä yhä laajenevaa nopeuksien automaattivalvontaa tuli kehittää kattamaan myös kaksipyöräiset ajoneuvot.

Kannanotto sisältyy lausuntoon, jonka Liikenneturva antoi liikenne- ja viestintäministeriössä valmisteilla olevasta mopo- ja moottoripyörästrategiasta.

Lausunnossa huomautetaan, että maanteiden ja katujen nopeusvalvonta perustuu nykyisin yhä enemmän automaattivalvontaan.

– Valvonta edellyttää sekä rekisteritunnuksen lukemista että henkilön tunnistamista, minkä vuoksi käytännössä kaksipyöräiset moottoriajoneuvot jäävät valvonnan ulkopuolelle, tutkimuspäällikkö Juha Valtonen ja koulutusohjaaja Toni Vuoristo toteavat lausunnossaan.

Liikenneturvan arvioiden mukaan mopoista jopa enemmän kuin kolme neljästä on viritettyjä.

Liikenneturva huomauttaa, että strategialuonnoksesta puuttuu kokonaan liikenteen valvontaan liittyvät asiat. Järjestön mielestä kaksipyöräisten valvontaan olisi kuitenkin mahdollista toteuttaa nopeastikin konkreettisia toimia.

Lisää koulutusta

Liikenneturva toteaa, että heinäkuun alussa voimaan tullut muuttuneet mopo- ja moottoripyöräkortin suorittamisvaatimukset vähensivät pakollisen koulutuksen osuutta. Myös oppilaitoksissa liikenneturvallisuuden opetus on hajanaista.

– Jos jatkossa myös toiselle asteelle liikennekasvatus tulisi opetussuunnitelmiin velvoittava aineena, voisi sille löytyä pysyvä jalansija myös oppilaitosten toimintakulttuurissa, lausunnossa todetaan.

Myös Suomen Autokoululiitto kritisoi lausunnossaan kuljettajatutkinnon vähäistä kehittymistä vuosien varrella. Ajokorttilain muutos poisti mopojen kuljettajien koulutuksen mutta tutkinto ei muuttunut mitenkään.

Lausuntokierros päättyi

Liikenne- ja viestintäministeriön mopo- ja moottoripyörästrategia on jatkoa viime keväänä valmistuneelle kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmalle. Tavoitteena on muun muassa parantaa mopoilun ja moottoripyöräilyn edellytyksiä sekä edistää liikenneturvallisuutta ja ympäristöystävällisyyttä.

Strategialuonnokseen tuli syyskuun loppuun mennessä kaikkiaan 18 lausuntoa. Suurin osa lausunnonantajista piti strategian tavoitteita kannatettavina.

Esimerkiksi Liikenteen turvallisuusviraston Trafin mukaan mopoilla ja moottoripyörillä voi tulevaisuudessa olla entistä merkittävämpi rooli vähän tilaa vievänä ja vähäpäästöisenä liikkumismuotona.

Moni lausunnonantaja ihmetteli strategiassa mainittua tietoa, että kypärän käyttö mopoa ajettaessa olisi vapaaehtoista lähes kaikissa Euroopan maissa. Mopon kuljettajilta ja matkustajilta kypärä vaaditaan kaikkialla Euroopassa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Kotimaa

Vankien suunterveys on huonolla tolalla – tutkimuksen mukaan hammaslääkäripelko on vangeilla tavallista yleisempää

Miksi al-Holin leirin suomalaisten kotiuttaminen on niin vaikeaa? – Näin asiantuntijat vastaavat

Kaikki al-Holin leirin naiset tuskin haluavat palata Suomeen – "En usko, että hän päästäisi pelkästään lapsensa Suomeen"

Sanna Marin: Konservatiivit näyttävät saavan Britanniassa erittäin vahvan mandaatin

EU-maat eivät löytäneet vieläkään täyttä yksimielisyyttä ilmastotavoitteesta – Puola laittoi muut odottamaan

Tänään vietetään Lucian päivää

Perinteinen Joulupata-keräys saapuu katukuviin tänään

Mikä on al-Holin leiri, keitä siellä on ja mistä nyt kiistellään?

Ahmaa saa edelleen metsästää, lupia enintään vain kahdeksan

Onko al-Holin lapsia yritetty pelastaa kiireellisen sijoituksen perusteella? – Lapsiasiavaltuutetun mukaan sitä on aiemmin sovellettu ulkomailla ja se voisi sopia nytkin

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.