Liikenneturva esittää jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden sääntöjen yksinkertaistamista

Liikenneturva haluaa jalankulkijoille ja pyöräilijöille yksinkertaisimmat liikennesäännöt. Kyselyjen mukaan esimerkiksi osa pyöräilijöistä ei osaa liikenteen väistämissääntöjä.

– Kävelyyn ja pyöräilyyn tarvitaan mahdollisimman yksinkertaiset ja ymmärrettävät säännöt. Meillä jo pikkukoululaiset kulkevat yksinään liikenteessä, ja yhtä lailla liikenteessä kuljetaan vielä rollaattorillakin, toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen Liikenneturvasta sanoo.

Suomessa uusitaan parhaillaan koko tieliikennelainsäädäntöä. Lakiesityspaketin odotetaan valmistuvan lausuntokierroksella ensi vuoden alussa.

– Olemme esittäneet toiveen, että tieliikennelainsäädännölle annetaan nyt pitkä lausuntoaika, jotta ehdimme käydä keskustelua aiheesta ja esittää, miten kävelyn ja pyöräilyn turvallisuus huomioitaisiin lainsäädännössä mahdollisimman hyvin.

Liian kiireellä

Tarvaisen mukaan liikenneturvallisuuteen vaikuttavia lakiuudistuksia on viime aikoina valmisteltu liian kiireellä.

– Liikenneturvallisuusvaikutuksia on arvioitu liian niukasti tai ei ollenkaan. Toivomme, että liikenneturvallisuus näkyisi lainmuutoksissa paljon nykyistä paremmin.

– Hallituksella on ilmeisesti tarkoituksena vain normien purku. Pieniä, merkityksettömiä normeja voidaankin purkaa kuten määräyksiä pysäköintikiekon väristä.

Tarvaisen mukaan Liikenneturvassa pelätään kuitenkin, että liian vauhdikas norminpurku pilaa hyviä säännöksiä.

– Liikenneturvallisuutta on kuitenkin rakennettu vuosikymmenien ajan normien avulla. Nyt pitää olla tarkkana, ettemme menetä hyötyjä.

Liikenneturvan mukaan esimerkiksi uusin esitys alkoholilainsäädännöstä on malliesimerkki, jossa vaikuttavuusarvioita ei ole tehty.

– Kun alkoholin saatavuutta helpotetaan, on aivan selvä, että kokonaiskulutus kasvaa. Toivon, että asiassa otettaisiin huomioon muutkin huolet kuin heidän näkemyksensä, joille asiassa on kyse bisneksestä.

– Alkoholilainsäädännön uudistaminen on myös kansanterveyskysymys, tapaturma-asia sekä liikennerikoskysymys.

– Liikenne ei ole erillinen saareke. Kun alkoholin kokonaiskulutus kasvaa, se lisää rattijuopumuksia. Nouseeko asia esille julkisessa keskustelussa vasta sitten, kun rattijuoppo ajaa lapsen kuoliaaksi?

Lainsäädännöllä voi ohjata

Tarvainen toivoo, että vaikuttavuusarvioinnit tehtäisiin myös, kun uudessa liikennekaaressa aiotaan helpottaa taksinkuljettajien ammattipätevyysvaatimuksia. Sama esitys voi tulla vielä myös raskaan liikenteen kuljettajien koulutusvaatimusten osalta.

Suomessa on liikennekuolemat olleet laskussa pitkään, vaikkakin ei niin nopeasti kuin on tavoiteltu. Tarvaisen mukaan tilastoissa näkyvät normit ja eri toimijoiden onnistunut yhteistyö saman tavoitteen eteen.

– 1970-luvulta asti suomalaista liikenneturvallisuutta on parannettu lainsäädännöllä, jolla on vaikutettu turvalaitteisiin, ajoneuvotekniikkaan, alkoholin mainontaan, alkoholin myynti-ikärajoihin ja anniskelurajoituksiin, Tarvainen pohtii.

Hän toivoo, että kevyen liikenteen sääntöjen lisäksi uudistuksia tulisi ajoneuvoliikenteen kuljettajille juuri esimerkiksi rattijuopumusten ehkäisemiseen.

– Olisi hyvä, kun lainsäädännöllä eli rangaistusten pituudella houkuteltaisiin kuskit ottamaan autoonsa alkolukko tarjoamalla sen vaihdoksi vain pitkää ajokieltoa, Tarvainen esittää.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.